Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Ny medlem här och äger än ingen Volvo men har i alla fall haft en 855 i min ungdom. Sitter nu och funderar lite med farsan vad han borde ha för nästa bil. Har fyllt 66 år och skulle nog inte skada att sitta lite högre än i den 3-serie han har idag. Han trivs helt okej med den med den har snart gått 10 000 mil på knappa tre år, så han kör en del men det kommer nog att minska. Han har möjlighet att köpa bil via bolag och en bil med lägre förmånsvärde (laddhybrid) känns intressant. Men för att den ska köras på el behövs ju en smidig laddlösning till radhuset.

Två frågor, en kring bil och en kring laddning

1) XC60 T8 eller nya V60 T8 eller kommer den rent av med en mindre billigare hybrid? Vad tror ni är bästa valet? Farsan är egentligen ingen SUV-person så en V60 kanske är rimligare, XC60 kostar ju dessutom på. Vet man om det kommer en T6 hybrid och vad tror ni den kan landa på?

2) Hörde av en av mina kollegor att Volvo hade något erbjudande om laddbox till hemmet nu via Min Volvo, men eftersom jag inte har någon Volvo så kommer jag inte in där. Något som någon här vet mer om det?
En del fakta om olika drivlinor, T5 är tydligen ett möjligt alternativ också
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Erbjudande om laddbox i samarbete med Vattenfall som finns på Min Volvo
https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-incharge
Tack!

Prisskillnaden mellan T6 och T8 var ju inte särskilt stor. Hoppades på större skillnad, men visst, så länge Volvo har svårt att få ut bilar till alla som köpt så är ju inte priset för högt i deras ögon.

Ladd-bidraget gör ju att en box installerad och klar fås för en ganska rimlig summa!
Är det V eller S60? Jag förutsätter att S60 är 10-20' billigare än V60, men det kanske är fel av mig? Spontant så hoppas jag Volvo lyckas pressa ner så de har någon av sina nya hybrider (inte gamla V60) under 500' innan året är slut. Men det kanske är att hoppas på för mycket.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]