Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tegel
Tjena. Har precis köpt en xc90 2014 på ca 11000mil. Har märkt att bilen när man stannar och står stilla på driven med bromsen hårt nedtryckt några sekunder så rycker det till när man släpper bromsen innan bilen rullar igång. Håller man lagom broms så bilen precis står stilla så rullar den igång hur fint och mjukt som helst. Nån som vet vad beror på? Köpt på Volvo
Går förövrigt superfint. Tack på förhand
av Xanthopteryx
Ny mjukvara är steg ett, om den inte är fullt uppdaterad redan.
Om de sedan inte har råd så kanske ny olja kan vara bra? En automat kan ju bli lite mysko om oljan inte mår helt tipptopp.
av Tegel
Tack för svaren. Har läst nåt om neutralkontroll men vet inte ens om det är aktuellt på min bil. När den rycker till så känns det nästan som att man släpper upp kopplingen för snabbt på en Manuel och den kastar i ettan. Händer hittills bara när man står hårt på bromsen i några sek på driven aldrig annars.
av Tegel
Har kört och provat start och stopp för allt jag kunnat utan att få några som helst ryck idag. Har sen jag köpte bilen och kört ca50 mil så har detta bara inträffat 2ggr direkt efter varandra på 2 rödljus relativt nyligen efter att jag hämtat bilen.
av AndS
Bara en notering, en 2014 är väl den gamla modellen och här kan det det ju skilja mot XC90 från 2016 som är utgångsmodellen här. Kolla den forumdelen för då gäller samma förutsättningar.

Givaren sitter under/bakom remskivan till hjä[…]

Förfrågan urklipp ur VIDA

Hej, jag söker skisser där man ser delar[…]

20250816_143203.jpg Hittade 4st Njord fälga[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]