Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
Hej!

Finns något bra ställe att enkelt koppla in sig för att mata t.ex. dashcam eller liknande på XC90?
Det är inga större problem att dra kablage från vindrutan så att det inte syns, men jag vill inte behöva använda något av de befintliga 12V-uttagen som jag vill ha lediga till annat.

Har inga problem med att ta fram lödkolven vid behov, men vill få lite fingervisning om var och hur man enklast tar sig in samt vilken säkring man faktiskt kopplar in sig på.

MVH

Jonas
Har V90. Du behöver en multimeter för att i säkringslådan i kupén, plocka de säkringar, beroende vad din kamera önskar, permanent ström, bara ström när tändning är på, mäta dig fram.

USB säkring tog jag iom den har ca 5 minuter ström kvar efter tändning stängs av.

NanoQ
IMG_0311.JPG
IMG_0311.JPG (119.32 KiB) Visad 1898 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Det är inte så mycket att visa utan i en tråd om hur j-v det var att komma in i säkringslådan på V90n

V90 - Säkringsbox under handskfacket...
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t

Annars inne i den följer du dessa råd, dock skippade jag Fuse Tap, utan tvinnade på tråden direkt på ena säkringsfoten.

Visa billigare dashcams kräver en kompletterande kabelsats, den har en styrlåda med säkring. Sån införskaffade jag till min nanoq.
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Maqqann
I min V90 drog jag den via dörrlisterna och under plastmattorna till cigguttaget bak. Sen köpte jag en adapter på kjell med vinklad kontakt för att den inte ska hamna i vägen. Har förmånsbil så har ingen större lust att mixtra med elen.
download_20180525_193021.jpeg
download_20180525_193021.jpeg (69.84 KiB) Visad 1689 gånger
Tapatalking with Samsung S8

av Hypoxia
Tack för bra tips!
V90-tråden följer jag redan, men innan inlägget som Razorfish länkade till så fanns inte så mycket matnyttigt för mig :)

Att koppla in mig på uttaget i baksätet är dessvärre inte aktuellt för mig, tjejerna i baksätet skulle prygla mig om jag snodde deras laddmöjligheter.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jag flyttade min dashcam från att sitta direkt framför radarn (inte så smart) till att sitta bredvid kamera/radarhuset. Jag har inte noterat några avvikelser i radarfunktionen men jag har ej heller hamnat i nån kritiskt situation.

Gör det efter att en Volvo mekaniker i USA förklarar varför det är en olämplig placering i swedespeed forumet.

https://forums.swedespeed.com/showthrea ... age3&amp=1

Radarn hänger nedanför husavslutet som är en populär placering dashcam, där kan man inte placera kameran, och ej heller på själva kåpan.
IMG_1430.jpg
IMG_1430.jpg (42.64 KiB) Visad 1275 gånger
Ny placering vid sidan om kåpan mot taket :-)
IMG_1429.jpg
IMG_1429.jpg (109.62 KiB) Visad 1275 gånger
av Xanthopteryx
Ser ut som din sitter på vänster sida? Ett tips: Jag har satt min ungefär som din fast på höger sida. Då slipper jag än er skit som stör min vy som körande. Passagerarens utsikt skiter jag liksom lite i. =)
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Ja det stämmer, dock vill jag kunna se om den signalerar rött när inspelningen inte fungerar. Händer inte ofta men ibland i sommarhettan få man skjuta ut/in SD kortet för att kontaktytorna ska ta.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?