Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hade en konstig upplevelse igår:
Efter att hittills aldrig ha krånglat så tappade bilen helt plötsligt kopplingen mot Internet.

Trodde först att det var SIM-kortet som spökade, men jag insåg raskt att telefonens uppkoppling via den mobila WiFi accesspunkten fungerade helt utan problem. Däremot så lyckades inte apparna i bilen få kontakt utan systemet meddelade bara att det inte hade någon internetuppkoppling.
Inga av mina installerade appar i bilen fungerade. Spotify var t.ex. helt dött i bilen, men det fungerade alldeles utmärkt att köra både Spotify och Bredbandskollen via telefonen som tankade data via bilens SIM-kort.

Idag på morgonen så fungerade det däremot som vanligt igen.

En tanke som slog mig är att det möjligen kan vara så att all Sensus-trafik går via en Volvo-server som tillfälligt låg nere, men är det någon som vet hur det egentligen fungerar?

MVH

Jonas
Det som gör mig orolig är att detta betyder att funktionen även hos tredjepartsappar som Google, Väder, Spotify etc. verkar vara beroende av någon "extern" infrastruktur, dvs det krävs mer än att bilen bara har tillgång till Internet. Att VolvoOnCall slutar funka om Volvo stänger igen är inte orimligt, men att den uppkopplade delen av Sensus stänger ner om Volvo liksom Saab lämnar in nycklarna på banken känns olustigt.

Förhoppningsvis finns någon på forumet som vet hur det fungerar bakom kulisserna rent tekniskt.
Jag uppdaterade apparna i bilen för en tid sedan (2-3v) och sedan dess är det inte ovanligt att de visar "ingen internetanslutning" - typiskt väderappen som jag använder mest. Om jag byter till Google-appen och sedan tillbaka till väderappen så brukar det komma igång igen. Men det är helt klart något som börjat hända efter att jag uppdaterade apparna.
Samma sak hände mig på samma tider. Även jag är förvånad och trodde apparna hade direkt access till nätet. Jag har en V70 MY16 och planen är att ha den som familjepulka i 10+ år.
Om nu dessa funktioner slussas via en central server hoppas jag att det finns fortsatt stöd för detta på sikt.

@Razorfish, låter som man ska undvika att uppdatera apparna då?
Jag vet inte om det är internetuppkopplingen men att ljudet lagar vid internetradio eller spotify upplever jag dagligen.

Det som får mig att fundera på om det är uppkopplingen är att vinyl FM funkar klanderfritt på TuneIn men bandit rock lagar ständigt. Kanske Volvos appsystem som inte är fullt utvecklat.

Tapatalking with Samsung S8

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]