Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ateam1234
körde min xc90 T5 i helgen...ca 140 mil och hamnade på 1.14 per mil..
då pratar vi ca 130 mil på motorväg i laglig fart 80-120

jävla bluff ifrån försäljaren som påstod att den skulle ligga på .76 blandad KÖRNING
av filippb
Hej, hade du något på dragkroken eller på taket? När jag kör sthlm-ösd som är ca 60 mil med mestadels motorväg snittar jag 0,75 med min V90 t5

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

av TommySim
Ja det låter ju galet att säga något sådant. Vår säljare berättade att en XC90kunds bil låg på 1,3 l/mil vid ca 130 km/h. Och det stämmer ju rätt bra med din förbrukning.
av TommySim
Tror det beror på skillnaden på luftmotstånd och vikt... Skillnaderna borde vara större i verkligheten än de ser ut på körscykeln.
Blandad körning brukar variera från person till person så det är svårt att jämföra. Men inte ens med D5 är det enkelt att komma ner i ca 0,75 vid ren motorvägskörning i 120km/h. Det är en stor och tung bil!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
filippb skrev: sön 13 maj 2018, 20:16 Hej, hade du något på dragkroken eller på taket? När jag kör sthlm-ösd som är ca 60 mil med mestadels motorväg snittar jag 0,75 med min V90 t5

Stor skillnad mot en XC90 i luftmotstånd. V90:n verkar dra ungefär samma som alla Volvos sen 850:n i verkligheten . XC90:n drar rimligtvis ungefär samma som gamla XC90:n med bensinmotor eftersom den också är stor och tung, över litern låter fullt rimligt. Utvecklingen har inte gått SÅ fort, det är mest certifieringsmetoden som ändrats..
av V70_2005
0,76l/mil blandad körning låter ju sjukt lågt för en >2tons bensinare. Det stämmer säkert enligt standardkörcykeln och är jämförbart med andra bilar dock.

Det som är dumt med en sån här tung bil som går på bensin och det metriska systemet är att man hamnar runt den där magiska 1l/mil gränsen. Knappt en liter är ok men drygt en liter är hårresande. Däremot om bilen kommit 23 eller 24 miles per gallon (mpg) hade det inte varit så stor deal.

Snittar själv på långresor mellan 0,8-0,9l/mil när jag räknar hur mycket jag tankar/körsträcka (VOC har stämt väldigt bra mot detta). Dom senaste 559,9milen har jag snittat 0,99l/mil blandad körning. Puh! bilen drar under litern.

Har haft några lugnare långkörningar där VOC rapporterat 0,77-0,79 men inget jag sett vid pump då dom oftast inte varit långa nog.

Men jag kör ganska lugnt, gasar, bromsar och byter inte fil i onödan, dessutom har jag åksjuka barn och använder mest effekten till omkörningar, vid rödljus som är gula och allmänt om jag bara vill njuta av en rejäl acceleration (svårt att sluta le).

Hade några hårresande tankar när bilen var ny på 1,2-1,3l/mil men då var jag glad över den nya pigga (>tvåtonsbilen) och körde rätt inspirerat (omoget) också. Så tipset är att ta det lite lugnt.
Senast redigerad av 1 V70_2005, redigerad totalt 0 gånger.
av TommySim
SBergdahl skrev:
filippb skrev: sön 13 maj 2018, 20:16 Hej, hade du något på dragkroken eller på taket? När jag kör sthlm-ösd som är ca 60 mil med mestadels motorväg snittar jag 0,75 med min V90 t5

Stor skillnad mot en XC90 i luftmotstånd. V90:n verkar dra ungefär samma som alla Volvos sen 850:n i verkligheten . XC90:n drar rimligtvis ungefär samma som gamla XC90:n med bensinmotor eftersom den också är stor och tung, över litern låter fullt rimligt. Utvecklingen har inte gått SÅ fort, det är mest certifieringsmetoden som ändrats..
Kanske mera bilfabrikanternas nyttjande av alla luckor i den gamla NEDC-körcykeln.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag ligger på 0.75-0.77 med min Xc90 D4 AWD på motorväg i 120 km/h. Så en T5 tycker nog om mer..

Känns lite oseriöst som säljare att hävda att Volvos uppgivna siffror skulle vara samma som de verkliga.

Har för mig att körcykeln grundar sig på att landsvägskörning är 70 km/h. Då kommer man ner en del, men till uppgivna siffror kommer man nog inte ner till utanför laboratorier. 🤔
av Xanthopteryx
Den är knasigare än så:
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Europ ... _Cycle.svg

Dessutom tillåts att man använder specialdäck med enbart lågt rullmotstånd, att man tejpar skarvar för lägre luftmotstånd, att man koppar ur generator och AC för lägre inre motstånd, att man kör med hyperlågviskosolja för lägre internt motstånd, att man dumpar prylar ur bilen för lägre invägning och rullmotstånd, ... och så vidare... Och så sker det i varmgrader med förvärmd motor.
Väldigt representativt för hur medelsvensson kör, eller hur? =)

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]