- sön 13 maj 2018, 21:44
0,76l/mil blandad körning låter ju sjukt lågt för en >2tons bensinare. Det stämmer säkert enligt standardkörcykeln och är jämförbart med andra bilar dock.
Det som är dumt med en sån här tung bil som går på bensin och det metriska systemet är att man hamnar runt den där magiska 1l/mil gränsen. Knappt en liter är ok men drygt en liter är hårresande. Däremot om bilen kommit 23 eller 24 miles per gallon (mpg) hade det inte varit så stor deal.
Snittar själv på långresor mellan 0,8-0,9l/mil när jag räknar hur mycket jag tankar/körsträcka (VOC har stämt väldigt bra mot detta). Dom senaste 559,9milen har jag snittat 0,99l/mil blandad körning. Puh! bilen drar under litern.
Har haft några lugnare långkörningar där VOC rapporterat 0,77-0,79 men inget jag sett vid pump då dom oftast inte varit långa nog.
Men jag kör ganska lugnt, gasar, bromsar och byter inte fil i onödan, dessutom har jag åksjuka barn och använder mest effekten till omkörningar, vid rödljus som är gula och allmänt om jag bara vill njuta av en rejäl acceleration (svårt att sluta le).
Hade några hårresande tankar när bilen var ny på 1,2-1,3l/mil men då var jag glad över den nya pigga (>tvåtonsbilen) och körde rätt inspirerat (omoget) också. Så tipset är att ta det lite lugnt.
Senast redigerad av 1 V70_2005, redigerad totalt 0 gånger.
XC90 T6 2018