Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Det är väl front som är nytt på ex XC60 och XC40? Jag har CTA bak på min V90.
Användarvisningsbild
av grillchips
Är det inte det som CTA på V90 gör? Den kommer upp när jag lägger i backen.
Användarvisningsbild
av grillchips
Är det detta du syftar på?
Screenshot_20180509_084653.jpeg
Screenshot_20180509_084653.jpeg (47.36 KiB) Visad 1294 gånger
av Xanthopteryx
Yes box!
Det lär ju komma till äldre modeller också (som V90) men frågan är bara när...
Var likadant med head on collision avoidance, eller vad den nu heter - styrhjälp vid risk för kollision.
Det fick vi i någon updatering i höstas tror jag det var. Kom först i XC60 om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
av grillchips
Det trodde jag ärligt talat att CTA redan gjorde. Annars känns den ju bara som en klassisk backsensor i en 2.0-tappning. Smått besviken blev jag nu. :-D
Däremot bör det rimligtvis komma till våra modeller också. Med tanke på hur mycket hård- och mjukvara det redan finns för att bromsa bilen så bör det relativt smärtfritt gå att peta in medelst mjukvara även för oss.
av Xanthopteryx
Backsensorerna kör ju bara på nära håll. CTA klarar ju faktiskt jäkligt långt bort! Har du testat? Är det hög hastighet (bil till exempel) så larmar den långt innan. En trött rollatorpensionär larmar närmre.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har ännu inte upplevt CTA in action, vilket i sig kanske är skönt, men som så många andra här på forumet när *90-serien var ny så blir man ju nyfiken på hur alla funktioner lirar i verkligheten. På pappret är det alltid en annan grej liksom. Min bil har ännu inte bromsat för framförvarande, det är något jag "vill" veta, bara för att ha kännedom om hur bilen beter sig.
Användarvisningsbild
av Maqqann
Jag undrade vad fasen det var som lät ett par gånger när CTA reagerade i min V90. Var nog inte förrän typ 5e gången jag fattade det var den.

Har inte tänkt på att den inte bromsat, har nog bromsat självmant när jag hört ljudet som är betydligt mer distinkt än backsensorn.

Väldigt bra komplement när man lärt sig den.

Tapatalking with Samsung S8

märket idag att min v40 börjar hoppa och[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]