Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Har en V90 D4. Märker man av när den bränner partikelfiltret? Symbol exempelvis, eller på annat sätt?
Har inte noterat något märkbart alls ännu, snart tusen mil.
av TommySim
Borde bli en stund av förhöjd förbrukning. Tyckte mig se det för ca en vecka sedan på min V90 D4. Jag kunde inte få ner förbrukningen trots försiktig körning utan högre hastighet.
Användarvisningsbild
av joel80
Kör man med "staplarna" så man ser förbrukningen km för km tycker jag det är rätt tydligt. Har man start/stop på bilen så står det även i menyn för det (under my car) att det är avaktiverat pga nått med motorn.. Kommer inte ihåg exakt.

Kanske inte samma menyer i nya bilarna heller? Kan man se status på start/stop i menyn?
av AndS
Det visas i förardisplayen om start/stop är aktiverat och det har aldrig visats någon info om partikelfilter. Symbolen blir överstruken om den inte är aktiverad, inget annat.
av Lövet
Om man stannar under tiden som regenerering pågår känns det tydligt på lukten. Det luktar kraftigt bränt.
Under själva körningen märker man inget annat än att förbrukningen ökar.
av AndS
Är inget man behöver bry sig om annat än om du kör mycket och merparten kortkörningar, eller stadskörning. Har aldrig märkt det på mina bilar, men då kör jag minst en längre körning i veckan.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]