Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag läser det mesta av utländsk press och för 5-10 år sen kom Volvo ofta bra till. Ta tyska ams till exempel. V70 3,2 vann över A6 3,0 och XC70 över A6 Allroad. Volvo kom ofta etta, tvåa eller trea.
Senaste två åren har Volvo nästan alltid kommit sist, minns bara en gång då Jaguar kom efter. I övrigt V90 sist i alla tester jag läst, samma med XC60, XC40, V90CC...
Är Volvos framgång en design- och marknadsföringsgrej eller har pressen tappat kollen?
Per
Känner inte alls igen din beskrivning, men jag läser och andra sidan inte tysk press då jag inte kan tyska. Däremot läser jag väldigt mycket engelsk motorpress, och där är mitt intryck snarare tvärtom (alltså att Volvo vinner eller placerar sig högt i samtliga tester - framför allt XC-modellerna).

Utmärkelserna i WCOTY och ECOTY talar ju också för att bilarna är populära bland internationella journalister då det, om jag minns rätt, inte sitter någon svensk i någon jury.
Volvo vs tysk bil i AMS:

Om dieselmotor med högt vridmoment i botten:
Volvo-negativt, "Rå motorgång, lastbilslik känsla"
Tyskt bilmärke-positivt, "En pärla till dieselmotor"

Om dieselmotor med lågt vridmoment i botten:
Volvo-negativt, "Skämmes ta mej tusan!"
Tyskt bilmärke-positivt, "Bensinbilsliknande karaktär, tål att varvas!"

Om trång förarplats:
Volvo-negativt, "Känns trång"
Tyskt bilmärke-positivt, "Intim känsla på förarplats"

Om dålig standardutrustning:
Volvo-negativt, "Snålt av Volvo att inte..."
Tyskt bilmärke-positivt, "Valfrihet kallas detta..."

Ett citat från ett av mina gamla inlägg, men högst aktuellt än idag.
Senast redigerad av 1 plamek, redigerad totalt 0 gånger.

Enkla sanningen är ja. Du tar bort askkoppen[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]