Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har noterat att förbluffande många 90-bilar på vägarna har bensinmotor. Man ser till och med XC90 T6 regelbundet! Dessa drar väl knappast under litern någonsin?

Min fråga är nu hur man vågar köpa så stora och dyra bilar med bensinmotorer.

Det jag är mest skeptisk mot är det faktum att motorerna inte går att köra på något förnybart bränsle.

Fossila bränslen är ju dödsdömda av politikerna! Skatten uppräknas varje år och det finns ett uttalat mål att fasa ut dem! Dessutom minskar tillgången i takt med att oljan tar slut.

När det gäller diesel så finns ju både HVO och RME. Även om Volvo inte godkänt dessa bränslen ännu så är det möjligt att köra nästan alla dieslar på det, utan modifiering.

HVO går att tillverka av nästan vilken olja eller fett som helst. Risken för råvarubrist är alltså mycket mindre.

Vem vill köpa en XC90 T6 om 3 år när bensinen kostar över 20 kr litern?
20kr litern borde det redan ha kostat, om det skulle ha följt ”kurvan” sas.
Dessutom är målet om fossila bränslen politiskt, och så fort det börjar brännas kommer frågan användas i populistiskt syfte.
Och vad med dieselmotorerna? Samma sak gäller där som med bensin, det finns inget godkänt ”förnyelsebart” alternativ.

HVO kommer säkert innebära sänkt effekt (hängslen och livrem) och således kommer det aldrig innefatta redan sålda bilar.
RME är inte ett fossildieselersättande bränsle. Det var godkänt i några årsmodeller av D5252T, men det var också det.
Senast redigerad av 1 TommyP86, redigerad totalt 0 gånger.
Bensinmotorerna är billigare i inköp än motsvarande dieselmotor kanske?
Kan vara lite så.
Man får mer hk T5 vs D4 och T6 vs D5?
TommyP86 skrev: fre 04 maj 2018, 21:22 20kr litern borde det redan ha kostat, om det skulle ha följt ”kurvan” sas.
Dessutom är målet om fossila bränslen politiskt, och så fort det börjar brännas kommer frågan användas i populistiskt syfte.
Och vad med dieselmotorerna? Samma sak gäller där som med bensin, det finns inget godkänt ”förnyelsebart” alternativ.

HVO kommer säkert innebära sänkt effekt (hängslen och livrem) och således kommer det aldrig innefatta redan sålda bilar.
RME är inte ett fossildieselersättande bränsle. Det var godkänt i några årsmodeller av D5252T, men det var också det.
Nja PSA har ju godkänt HVO i samtliga euro 5 och euro 6 motorer. Redan sålda bilar alltså. Jag har själv en Peugeot euro 6 som jag kör på HVO kanske varannan tank (tillgängligheten är begränsad, annars hade jag alltid använt det).

Det märks ingen skillnad på effekt eller förbrukning. Energidensiteten är någon procent lägre, men det tas igen på bättre cetantal.

RME är väl ingen optimal ersättare till vanlig diesel, men det fungerar. Om vanlig diesel kostar 20 kr litern och RME 10 kr så är nog vilken bilägare som helst beredda att åtminstone blanda, trots att det inte är godkänt av tillverkaren.

Poängen är att man har två förnybara alternativ som går att tanka och köra i godtycklig dieselmotor.

En VEA-motor gjord för bensin kan du inte tanka med E85 hur gärna du än vill.
Dex skrev: fre 04 maj 2018, 21:25 Bensinmotorerna är billigare i inköp än motsvarande dieselmotor kanske?
Kan vara lite så.
Man får mer hk T5 vs D4 och T6 vs D5?
Låter rimligt. Dessutom roligare karaktär. Men jag förstår ändå inte hur man vågar. Kanske på en bil för <100 000 kr. Men en 90-bil kostar ju lätt 500 000..
För det första är nog sannolikheten att bilen tappar i värde från ena dagen till den andra extremt låg. Sedan är milnostnaden för en bil i den prisklassen långt över 50 kr/milen oavsett bränsle. Så en halverad bränslekostnad slår inte så hårt. Vill man komma billigt undan är både V90 T6 och D3 ett dåligt val ;)
Vet inte om jag håller med att bensinmotorn har roligare karaktär i alla lägen.
Vridmomentet vid låga varv gentemot accelerationstiden med höga varvtal.
Beror på vad man gillar bäst.
Jag har kört mycket gamla T5 5cyl även med trim "ganska kul".(300hk)
På autobahnfarter >200km/h så är det roligast med t ex en kraftfull T6. :-)
T5 är lite för svag enligt OBS!"min mening" med den vikten.(mindre bil typ XC40 kanske passar bättre)
Men här hemma med våra låga hastigheter typ 0-130km/h så gör sig en diesel bättre.
Mer okänslig för tunglast i och med kraftigare vridmoment redan vid låga varvtal,mindre bränsleförbrukning m.m.
Gillar man vridmomentet så får det vara rätt många bensinhästar i motorn och lite lättare bil.
Det är lite som två läger med olika uppfattning.
Bägge är kul om motorn är tillräckligt kraftig.
Snåljåpen kör diesel :-) typ mig.
Bränslet börjar närma sig 16kr/l redan så det är inte så långt till 20kr/l längre.
Håller inte med om att målen med fossila bränslen skulle vara politiskt. Jag tror seriöst att om vi ska överleva som civiliserad ras måste vi bort med fossila bränslen illa kvickt. Är det nått som kan orsaka ett världskrig med alla inblandade så är det den klimatkris vi tyvärr snabbt närmar oss.
Politikerna gör snarare inte tillräckligt för att skydda oss från det, delvis för att så många tjuter så fort det försöks.
joel80 skrev: fre 04 maj 2018, 22:37 Håller inte med om att målen med fossila bränslen skulle vara politiskt. Jag tror seriöst att om vi ska överleva som civiliserad ras måste vi bort med fossila bränslen illa kvickt. Är det nått som kan orsaka ett världskrig med alla inblandade så är det den klimatkris vi tyvärr snabbt närmar oss.
Politikerna gör snarare inte tillräckligt för att skydda oss från det, delvis för att så många tjuter så fort det försöks.
Ingen fara!

IPCC har fel enligt grundläggande vetenskapsteori! (Alla datasimuleringar visar för hög temperatur jämfört med verkliga temperaturmätningar).
Men detta faktum är ej intressant för politiker och journalister. Men när tolka dessa ett diagram senast?

Professor, John Christy:

http://media.al.com/news_huntsville_imp ... 955761.jpg
joel80 skrev: fre 04 maj 2018, 22:37 Håller inte med om att målen med fossila bränslen skulle vara politiskt. Jag tror seriöst att om vi ska överleva som civiliserad ras måste vi bort med fossila bränslen illa kvickt. Är det nått som kan orsaka ett världskrig med alla inblandade så är det den klimatkris vi tyvärr snabbt närmar oss.
Jag tycker precis som joel80. Igår var jag på ett pressevent i bilbranschen och som vanligt tyckte "alla" (utom jag) att politiker förstör för bilister och att utsläppen är flygets och båtarnas och fartygens och de utländska lastbilarnas fel...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Inte speciellt, men det är en gammal bil och […]

De gick smärtfritt så nu får de[…]

Det är väl enklast att börja med gi[…]

Högtalare bak XC40 -22

Har precis köpt en xc40 -22 och det verkar va[…]