Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joli34
Jag har precis beställt en V90 Cross Country -19 och undrar vad som hänt (om något har hänt) med fyrhjulsdriften sedan årsmodell -13 för en XC70. Är det fortfarande haldex 5? Har den blivit bättre etc. Jag har egentligen varit väldigt nöjd med XC70, men tycker inte att fyrhjulsdriften varit helt klanderfri. Det har förekommit ett par fastkörningar där framhjulen spunnit utan att framhjulen bromsats och kraften skickats till bakhjulen etc. Är det bättre nu? Vad är i så fall förbättrat sedan -13?
av Xanthopteryx
Är det femman i XC70 så är det samma. Sedan kan ju programvaran skilja för hur haldexkopplingen och bromsarna fungerar samt samverkar. Jag har inte haft några bekymmer alls denna vinter som var (ingen extremkörning dock) så du kommer nog vara nöjd.
En sak jag läste om för ett tag sedan var att den är permanent inkopplad vid start och sedan släpper den om det ej finns behov, för att minimera risken att något slirar i startögonblicket. Oklart om det verkligen är så men det känns verkligen så när jag testat.
Har en filmsnutt någonstans jag kan försöka lägga upp om du vill.
av Lövet
Jag har Haldex 5 i min och säkerligen kan programmeringen skilja något men jag har upplevt 0 problem eller egentlig skillnad mot tidigare konstant 4wd X-drive. Kanske finns skillnader till det negativa men de är svåra att hitta vid vanlig användning. Vanlig användning för mig är exempelvis släp på snö i uppförsbacke och det klarar den med den äran. Inget låtsasrallyåkande eller dylikt så det kan jag inte uttala mig om.
av Xanthopteryx

Backen är Brant vilket inte syns här, och det var halt efter våra flertalet tester =)
Man kan ana hur brant (och halt) det är då jag rullar bakåt och bromsar där framhjulet låser sig. Testade olika scenarier med gasa häftigt, smyggasa e.t.c. bara för att testa hur det fungerade.
Tyvärr blev det inte film på allt (svårt att filma också då det är lika trångt som det är halt och en stor sten till höger några dm från bilen när man ligger lite längre upp där det egentligen är lite brantare, så man vill inte halka dit helst).

https://goo.gl/maps/5YJowmpkGG32

Synnerligen bra plats att testa fyrhjulsdrift när det är massa snö och halt, men som sagt, smaaaalt.
av Elektrikern84
Xanthopteryx skrev:

Backen är Brant vilket inte syns här, och det var halt efter våra flertalet tester =)
Man kan ana hur brant (och halt) det är då jag rullar bakåt och bromsar där framhjulet låser sig. Testade olika scenarier med gasa häftigt, smyggasa e.t.c. bara för att testa hur det fungerade.
Tyvärr blev det inte film på allt (svårt att filma också då det är lika trångt som det är halt och en stor sten till höger några dm från bilen när man ligger lite längre upp där det egentligen är lite brantare, så man vill inte halka dit helst).

https://goo.gl/maps/5YJowmpkGG32

Synnerligen bra plats att testa fyrhjulsdrift när det är massa snö och halt, men som sagt, smaaaalt.
Har varit ett gäng gånger på Biskötarbacken på jobb. Uselt elnät där ;-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]