Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrikfalk
I helgen ställde jag bilen i ett parkeringsgarage med väldigt låg takhöjd varför jag var tvungen att stanna bagageluckan halvvägs upp för att den inte skulle slå i taket när jag skulle plocka ut en väska. Jag har gjort det tidigare vid något tillfälle men denna gången verkar något ha hänt för efteråt har luckan vägrat att öppna sig mer än halvvägs. Är det någon annan som har råkat ut för detta och finns det någon enkel lösning eller måste man besöka verkstad?
Bilen är en V90 -17
av Gubbstrutten
Hummm... Kan det vara så att du lyckades med att Programmera bakluckans maxöppning??
(Om det är felet så kan du göra så här...)
Återställning av maxöppning:
– För luckan manuellt till dess högsta möjliga
position – tryck in -knappen på bakluckan
i minst 3 sekunder.
> Två signaler ljuder och den lagrade positionen
är därmed raderad. Luckan kommer
hädanefter öppnas till sitt maxläge.

Lycka till... ;-)
Kan vara bra att veta att man kan programmera valfri höjd på detta sätt. Exempelvis bra om det är lågt där man parkerar hemma eller om man kör ett lass brädor på taket och inte vill riskera något, mindre bra.
av Patrikfalk
Tack för hjälpen!
Det var precis vad jag lyckats göra, gick bra att programmera tillbaka till normalhöjd. Jättebra funktion om man har lågt i tak på hemmaparkeringen.
av V70_2005
Jag kör mycket med cykelhållare på kroken. Går det att spärra eldelen av luckan? Iallafall sparköppningen hade varit fint om den var avstängd när man har kopplat ström på kroken.
av Xanthopteryx
Säkringen? :-p
Men kan du inte programmera den i lägsta läget? Har inte testat själv men testa att dra den så långt ner som möjligt och se om den vill låsa där.
av V70_2005
Ska testa hur lätt det är att ställa fram och tillbaka. Vi har cykelhållare på 1-2ggr/vecka pga MTB-träning för barnen och sen hela semestrarna. Optimalt hade varit om man kunde fimpa automatisk lucköppning när man kopplat in på dragkrokens eluttag.

Alternativt tänka till hur cyklarna placeras så luckan tar i ett styre istället för en pedal om luckan skulle råka gå upp.
av Xanthopteryx
Det är lätt att programmera. Frågan är bara hur långt ner det går...
Öppna luckan. Dra den till lämplig nivå.
Håll inne öppnaknappen till pip.
Klart.

Och lämna in önskemål om att kunna deaktivera elöppning vid uttag inkopplat. Ett menyval kanske?
av V70_2005
Hur lämnar man förslag?

Har takhållare (Thule Proride) också men vi har fem cyklar. En XC90 är också för hög för att smidigt kunna lasta grejer på taket, speciellt fler än två cyklar som sitter längst ut på kanten.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]