Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av avenda
Dags att byta däck snart, reagerade då på hur dyrt det är att ha förvaring hos Bilia, varpå jag tänkte ta med däcken hem och lägga pengarna på nåt roligare.

Killen på Bilia hävdar då att det är tight med fyra 19tummare i V90:n, har lite svårt att tro det och att han pratar i eget intresse...

Är det någon som har fått in sina fyra däck i bilen, och då utan att behöva pressa och repa inredningen (har ljus klädsel)?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fyra 17-tum var inga som helst problem. Med barnstol. Minns jag rätt var det till och med i bagageutrymmet utan fällt säte (lite osäker dock - kan ha varit att jag fällde vänster sida).
av Lövet
Jag fick in 4st 245or i min 5-serie. Inte är väl V90 smalare?
av dfa
Ahh, ett kärt ämne :)
Har kört ett par 19" samt 20" i mitt V90 bagage. Fäller alltid sätet och lägger däcken på varandra 2 och 2.
Dvs ett par på det fällda sätet och ett par i bagaget. Inga som helst problem att få plats på det sättet.
Finns risk att du smutsar ner taket ( ljust tak?) om du försöker få in däcken stående.
Med dubbdäck finns alltid risken att man repar så det gäller att vara försiktig.
Lägg en pappskiva på det fällda sätet och be verkstaden om däckspåsar så att du inte smutsar ner i onödan, speciellt om däcken är blöta. Lasta in däcken själv så att ingen oförsiktig tekniker kastar in dem.
Användarvisningsbild
av fosho
Nemas..!

Har kört 4st 21" till XC90 utan problem. Senast körde jag 4st 20" däck+fälg tillsammans med 4st 20" gummin. Trycktes in fint, dock fick ena däcket vila i passagerarstolen. :)

Har du ingen bagagerumsmatta så funkar ju en filt utmärkt. Taket behöver man inte oroa sig för.
fosho skrev:Nemas..!

Har kört 4st 21" till XC90 utan problem. Senast körde jag 4st 20" däck+fälg tillsammans med 4st 20" gummin. Trycktes in fint, dock fick ena däcket vila i passagerarstolen. :)

Har du ingen bagagerumsmatta så funkar ju en filt utmärkt. Taket behöver man inte oroa sig för.
Det är därför man har en plastmatta bak, så bilen kan användas. =)
Jordsäckar, pylar (som nu ligger en isärmonterad diskmaskin där bak och väntar på en tur), blöta stövlar (även leriga - bara spola av mattan ju eller vänta tills det torkat och dammsuga/borsta), skitiga täckbyxor, och allt vad man nu vill kunna transportera.
Användarvisningsbild
av fosho
Xanthopteryx skrev: Det är därför man har en plastmatta bak, så bilen kan användas. =)
Jordsäckar, pylar (som nu ligger en isärmonterad diskmaskin där bak och väntar på en tur), blöta stövlar (även leriga - bara spola av mattan ju eller vänta tills det torkat och dammsuga/borsta), skitiga täckbyxor, och allt vad man nu vill kunna transportera.
Exakt! Supernöjd med plastmattan, här fick den dock agera mer släp än skydd. Svårt att få in däcken hela vägen annars :-)-)
IMG_20180213_202014_600.jpg
IMG_20180213_202014_600.jpg (232.62 KiB) Visad 1733 gånger
275/45R21, enorma däck men gott om plats.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]