Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dele
Hej,
Jag kör i dagsläget en XC90 D5-2017, som jag tycker är fantastisk.
Men då jag bor i Sthlms innerstad och drabbas av MP’s idiotiska hybris/bilisthat så tänkte jag att det kanske är dags att försöka få ut en förmånsbil från min arbetsgivare, förslagsvis då en T8.
Men jag förstår verkligen inte kostnaderna associerade med en förmånsbil, jag har fyllt i uppgifter på skv’s hemsida men vad blir faktiska kostnaden för mig/månad och vad blir den faktiska kostnaden för min arbetsgivare/månad.
Vore strålande ifall någon vänlig själ kan hjälpa mig att klura ut detta. Jag tjänar över 54k/månad.
Om nån har bra argument för mig att ta med till min arbetsgivare så mottas dessa tacksamt!
av Lövet
Det går inte att svara på direkt utan beror på hur avtalet ser ut mellan dig och din arbetsgivare. I generella termer så kostar bilen

Din arbetsgivare
- Leasingkostnad till finansbolag
- Driftskostnader
- Fordonsskatt
- Sociala avgifter på förmånsvärdet

Dig
- Förmånsvärde (förmånsvärde x din skattesats = nettokostnad)
- Eventuellt bruttolöneavdrag för att kompensera för arbetsgivarens kostnader.

Det är framförallt den sistnämnda som brukar variera mellan 0% till 100% av företagets kostnader.
Användarvisningsbild
av Maqqann
Jag har en V90cc D4 awd som förmånsbil. Totalkostnad för min med leasing, försäkring, sociala avgifter osv är ca 8400kr/mån. På min arbetsplats betalar arbetsgivaren upp till en bestämd summa som är samma för alla anställda, har man en högre totalkostnad dras det av som ett bruttolöneavdrag.

Utöver det har vi förmånsvärdet som är det värde du kan beräkna själv på skatteverkets hemsida. Detta värde kommer adderas på din lön och du kommer få betala skatt för din lön + detta tillägg. Har du 50k i lön och har ett förmånsvärde på 5000kr kommer du betala skatt för 55000kr. Arbetsgivaren berörs inte av detta.

En kollega kikade faktiskt på V90 T8 men bruttolöneavdraget för oss med den bilen gjorde det ointressant. Men du kanske kan fixa en bättre deal.

Tapatalking with Samsung S8
av Malmstroem
Vill du ha en T8 så ta diskusssionen om "vill ha" med din arbetsgivare. Skyll gärna på MP...

Enligt de beslut som fattas av regeringen kommer en T8 att förbjudas lika tidigt som en D5 med Euro 6. Det är bara elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som lever upp till Euro 6-kraven som klarar sig. Med andra ord tillåts inte ens laddhybrider i den tuffast möjliga zonen.

Kostnadsmässigt kommer en T8 att bli dyrare, om nu inte din arbetsgivare för att vara trevlig med dig betalar hela leasingkostnaden. Normalt sett brukar inte arbetsgivare vara så trevliga. :wink:
av Vålvå
Maqqann skrev:Jag har en V90cc D4 awd som förmånsbil. Totalkostnad för min med leasing, försäkring, sociala avgifter osv är ca 8400kr/mån. På min arbetsplats betalar arbetsgivaren upp till en bestämd summa som är samma för alla anställda, har man en högre totalkostnad dras det av som ett bruttolöneavdrag.

Utöver det har vi förmånsvärdet som är det värde du kan beräkna själv på skatteverkets hemsida. Detta värde kommer adderas på din lön och du kommer få betala skatt för din lön + detta tillägg. Har du 50k i lön och har ett förmånsvärde på 5000kr kommer du betala skatt för 55000kr. Arbetsgivaren berörs inte av detta.

En kollega kikade faktiskt på V90 T8 men bruttolöneavdraget för oss med den bilen gjorde det ointressant. Men du kanske kan fixa en bättre deal.

Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift på 55000:- ist 50000:- ,vilket ger 1571:- om vederbörande är född 1955 eller senare.
av Lövet
Den delen är nog inräknad i de första 8400kr/mån. Du har helt rätt i sak dock.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jag har förmånsbil med nettoavdrag. Ärligt talat hänger jag inte med till vilken grad bilen är förmånligt, svårt att jämföra utan jämförspris

Min arbetsgivare, enligt lönespecen gör följande redovisning. Kan ni se om det är ett ok avtal?

Avdrag tjänstebil: 5547,00-
Bilförmån reducering: 5547,00-
Bilförmån: 5547,00

V90e D3 Momentum för 376 000:-
Användarvisningsbild
av Maqqann
Vålvå skrev:
Maqqann skrev:Jag har en V90cc D4 awd som förmånsbil. Totalkostnad för min med leasing, försäkring, sociala avgifter osv är ca 8400kr/mån. På min arbetsplats betalar arbetsgivaren upp till en bestämd summa som är samma för alla anställda, har man en högre totalkostnad dras det av som ett bruttolöneavdrag.

Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift på 55000:- ist 50000:- ,vilket ger 1571:- om vederbörande är född 1955 eller senare.
Ja det har du rätt i, missade det.

av AndS
Kanske inte påverkande vid val att nyttja förmånsbil, men bruttolöneavdraget påverkar inbetalning om man har tjänstepension då den summan räknas bort vid beräkning av vad som betalas in. Så ska man vara petig bör även den delen finnas som en kostnadspost.
av Malmstroem
Det är inte ovanligt att du kan diskutera pensionsbiten med din arbetsgivare. Är bilen "kostnadsneutral" ska arbetsgivarens alla kostnader och avdrag beaktas när bruttolöneavdraget beräknas. Att arbetsgivaren kan dra del av momsen är en stor fördel för "personalbil".

Vanliga pensionen minskar om du får bruttolöneavdrag så att du tjänar under brytpunkten på 42031 SEK i månaden.

I slutändan har de flesta arbetsigvare fastställda regler för hur tjänstebilar / förmånsbilar hanteras. Då brukar det bara vara att följa reglerna -- eller låta bli att ta bilen...

På mindre företag kan man ofta göra som man vill. Då blir det en diskussion om vad det kostar -- och om det löneutrymmet kan hanteras på annat sätt, t.ex. högre lön.

I slutändan kostar en bil rätt mycket pengar. Förmånsvärdet är rätt lätt att räkna ut. Leasingkostnaden brukar att gå från levernatörerna. Sedan är det bara att räkna på vad det blir i "riktiga" beskattade pengar. I slutändan brukar det bli dyrare än en bra begagnad bil, men ofta billigare än att köpa bilen själv.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]