Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Upptäckte idag till min fasa att det läcker någonting ur bilen. Är ingen expert, men så mycket har jag skruvat i motorer genom åren så jag kan säga att det inte är motorolja som läcker. Den är betydligt tunnare och helt klar. Inte den röda automatlådeoljan heller (förstås, jag har manuell låda). Vad finns det för komponenter under bilen som kan läcka? Vinkelväxel? Haldex?

Och följdfrågan bir föstås; vågar jag köra 100 mil ToR norska fjällen med detta nästa vecka?
Lack.jpg
Lack.jpg (174.3 KiB) Visad 3266 gånger
av douglinds
Kan du se var det kommer ifrån? Om du känner på det, har det en oljig konsistens, luktar det något (Prova smaka på det?) om du vågar det.

Känns det typ som vatten, är det antagligen vatten. Det kan vara kondens från AC'n.
av Lövet
Ja försök först att konstatera vad det är för någon vätska. Svårt att se enbart via bilden. Om vätskan är helt klar och luktfri är det säkert kondens ur ACn.

På min V60 läckte inspektionshålet i tanken så när bilen stod i uppförsbacke så läckte det ut diesel. Tog ett tag att hitta...
Användarvisningsbild
av PaNi
Absolut inte vatten till att börja med.

Tunn, oljig konsistens. Luktar diesel. Men GUUUUUD vad korkad jag är. Det är ju brännolja. Diesel. Bränsleläckage alltså. Obra....

Vad finns det mitt under bilen som kan läcka bränsle?
av Xanthopteryx
Försök leta dig så nära källan som du kan. Lyft om du kan (och palla säkert!) och känn och lys dig fram. Försök sedan från ovan med samma metod.
Värmaren känns ju lite, märkligt... men man skall inte utesluta saker bara sisodär.
Användarvisningsbild
av PaNi
APhilipsson skrev:Är det en vea diesel så lär det vara oljeläckage från motor.
Du bör kolla upp detta innan du kör mera.
En VEA-diesel är det, men det är inte motorolja.
av APhilipsson
PaNi skrev:
APhilipsson skrev:Är det en vea diesel så lär det vara oljeläckage från motor.
Du bör kolla upp detta innan du kör mera.
En VEA-diesel är det, men det är inte motorolja.
Säker på det? Ser svart ut på bilden. Hissat upp o tagit bort skyddet under motorn?
Bytt bränslefilter nyligen? Sitter under kåpan som syns på bilden.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]