Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Har en V60 D5 2014 som gått ca 9000 mil som jag funderar på att byta ut mot en en V90CC.
Spontant funderar jag på att byta mot en D4 men kan inte riktigt bestämma mig då det känns som ett enormt risktagande att idag köpa en ny (eller ca 1 år gammal) dieselbil då risken att den totalt saknar värde om 4-5 år känns överhängande.

En bensinare är inte aktuell då vi kör långa sträckor och därmed gynnas av förbrukningen.

Hur ska man resonera egentligen?

Tack!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
Det kan du ju bara själv svara på, ingen vet ju hur marknaden och priserna ser ut om 3, 5 el 10år iaf, vi kan alla bara gissa el tro.

Själv funderar och tänker jag inte alls på hur det kommer se ut och den dagen jag vill byta bil igen, då sonderar jag marknaden.

Jag har ingen plan på mitt bilägande och vet aldrig hur länge jag kommer ha kvar dom. huxflux kan det dyka upp något som gör att jag byter
av Xanthopteryx
Det lär inte vara några som helst problem. Vi skaffade en ny V90 D4 AWD och jag är inte det minsta orolig, och då har vi ändå planerat hålla den i 8-10 år.
Det kommer snart nya vindar igen och då är det bensinarna som hamnar i skottgluggen. Dessutom så, om man ser på det kommande så kallade dieselförbudet i stockholm så är det faktiskt fler bensinbilar som drabbas! Och det är inte ett förbud för alla. I detta skede alla nnan Euro 6.
Om färre skaffar dieselbil lär ju dieselpriserna sjunka, och med den hysteri som är nu kan du nog fynda fint på en diesel =)
D4 är för övrigt en himla bra motor tycker jag hittills. Vi valde just D4 för att vi har dragkrok och då kan den lilla extra orken behövas. Har du inte krok så funkar D3 minst lika bra.
av Ajajaja
Xanthopteryx skrev:Det lär inte vara några som helst problem. Vi skaffade en ny V90 D4 AWD och jag är inte det minsta orolig, och då har vi ändå planerat hålla den i 8-10 år.
Det kommer snart nya vindar igen och då är det bensinarna som hamnar i skottgluggen. Dessutom så, om man ser på det kommande så kallade dieselförbudet i stockholm så är det faktiskt fler bensinbilar som drabbas! Och det är inte ett förbud för alla. I detta skede alla nnan Euro 6.
Om färre skaffar dieselbil lär ju dieselpriserna sjunka, och med den hysteri som är nu kan du nog fynda fint på en diesel =)
D4 är för övrigt en himla bra motor tycker jag hittills. Vi valde just D4 för att vi har dragkrok och då kan den lilla extra orken behövas. Har du inte krok så funkar D3 minst lika bra.
Så är det verkligen, vindarna blåser olika varje dag Bild Dock är halva familjen från Tyskland och där blåser vindarna än hårdare än här hemma och genom att det går ett antal turer dit varje år med bilen så vill vi inte helt plötsligt vara svartlistade för att resa i Tyskland från en dag till en annan. Vi räknar med att ha bilen 5-7 år innan det är dags för nästa så det gäller att planera lite iallafall och inte falla för första impuls.

Då det under sommarhalvåret blir många resor med släp och under vintern många resor till fjällen känns det som en D4 är det rätta i dagens läge. Självklart kommer jag sakna den ganska pigga D5’an men en D4 räcker långt Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Malmstroem
I Tyskland finns det inte heller några planer på att förbjuda Euro 6 dieslar...

Vid de diskussioner som förekommit kring förbjud om Euro 6 dieslar så gäller förbudet även bensin — m.a.o. behöver du en elbil för att vara säker.

Det går inte att förutse framtiden. Det är fullt möjligt, till och med troligt, att andrahandsvärdet för dieslar går ner framöver. Det betyder dock inte att de blir gratis...

Jag budgeterade för en högre månadskostnad och köpte en XC90 D5 i höstas. Om den tappar mer än jag förväntat mig får jag vänta längre än planerat på att byta ut den.

Alternativet är att inte byta eller köra med privatleasing med garanterat restvärde. Att inte byta torde vara billigaste — men inte roligaste — valet. Privatleasing blir sällan billigare.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]