Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andhreas
Hej,

Efter jag köpte mig en V90 så valde jag det försäkringsbolaget som jag har några andra försäkringar i, Moderna Försäkringar. Men började fundera på Volvia är ett bättre alternativ? Vad är den största fördelen med Volvia?
av uniformerad
andhreas skrev:Hej,

Efter jag köpte mig en V90 så valde jag det försäkringsbolaget som jag har några andra försäkringar i, Moderna Försäkringar. Men började fundera på Volvia är ett bättre alternativ? Vad är den största fördelen med Volvia?
Ja, för oss var de i alla fall billigast, skilde två tusen per år. Sedan har jag bara bra erfarenheter från Volvia de gånger jag behövt deras hjälp.
Användarvisningsbild
av razorfish
Jag har Länsförsäkringar och är hyffsat nöjd med dem. De var lite billigare än Volvia, men jag vill poängtera att inte enbart priset avgör. Vid val av försäkring handlar det naturligtvis mer om vem du vill ska hålla dig i handen när det händer något. Roffes Svets & Försäkring HB i Bandhagen eller något av de större och etablerade försäkringsbolagen?

Är förresten även intresserad av Volvos klassiker, främst Amazon, och noterade att Volvo Museum i Arendal har de flesta av sina bilar försäkrade hos If... Vad det säger om Volvia får väl var och en bedöma men snygg reklam är det inte.
Användarvisningsbild
av SvenB
razorfish skrev: Är förresten även intresserad av Volvos klassiker, främst Amazon, och noterade att Volvo Museum i Arendal har de flesta av sina bilar försäkrade hos If... Vad det säger om Volvia får väl var och en bedöma men snygg reklam är det inte.
Och vem äger Volvia? Jo just IF. :lol:
Det kan alltså vara helt annat som gör att Volvo Museum försäkrar hos IF, än att de är missnöjda. Det kanske är så att Museets bilar inte försäkras som motorfordon.
Användarvisningsbild
av razorfish
SvenB skrev:Och vem äger Volvia? Jo just IF. :lol:
Det kan alltså vara helt annat som gör att Volvo Museum försäkrar hos IF, än att de är missnöjda. Det kanske är så att Museets bilar inte försäkras som motorfordon.
Ja, så kan det ju vara men vi tyckte i alla fall att det var rätt fnissigt att hitta något annat än Volvos egna försäkringsbolag som försäkringsgivare på Volvos egna bilar. Bytte bil nyligen och precis som vid de tidigare gånger jag gjort det puffades det rätt hårt för att jag skulle försäkra den hos Volvia. Men till de egna bilarna duger det tydligen inte...
av kmi
Jeg har Trygghansa på min halvförsäkring. Bor i Malmö.
Trygghansa var halva priset jmf. med Volvia.

Min erfaring är att Volvia är billigst på småorten.
av UnleashFusion
kmi skrev:Jeg har Trygghansa på min halvförsäkring. Bor i Malmö.
Trygghansa var halva priset jmf. med Volvia.

Min erfaring är att Volvia är billigst på småorten.
instämmer, har försökt jämföra med lite större städer, mellan och småort(som jag bor), flera tusen kr/år skillnad.

Jag har volvia och försäkring på IF(för lägenheten) så jag får en liten rabatt när jag tecknar/förnyar mitt försäkring.
Jämför jag enbart bilens försäkring är volvia billigast och jag sparar mellan 2-3.5tkr/år
av bjorn_and
razorfish skrev:
SvenB skrev:Och vem äger Volvia? Jo just IF. :lol:
Ja, så kan det ju vara men vi tyckte i alla fall att det var rätt fnissigt att hitta något annat än Volvos egna försäkringsbolag som försäkringsgivare på Volvos egna bilar. Bytte bil nyligen och precis som vid de tidigare gånger jag gjort det puffades det rätt hårt för att jag skulle försäkra den hos Volvia. Men till de egna bilarna duger det tydligen inte...
IF har veteranfordonsförsäkring, osäkert om Volvia har det. Troligen inte gissar jag.
av oldtimersmc
Kör med Folksam och det funkar bra, har en skata som jag brukar ryka ihop med när jag smäller bilen men det brukar lösa sig tillslut.
De brukar vara bra att ha att göra med när det går snett och det är ju i slutändan det de handlar om.
av Hoppe
Volvia p.g.a. deras villkor för maskinskadeförsäkringen samt vettigt pris. 12000 mil som är det vanliga hos de flesta andra bolag är för lite för mig. Jag kör mer än det på 3 år så när vagnskadegarantin gått ut står man där utan skydd om man känner att man är så nöjd med bilen och vill köra ett år till.

Saxat ur försäkringsvillkoren:
"Försäkringen gäller till dess att bilen körts 15 000 mil (17 000 mil om du köpt din Volvo personbil hos en
av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare) eller är 8 år gammal räknat från första registreringsdagen.
Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts."

Har tyvärr varit tvungen att nyttjat försäkringen p.g.a. lågtflygande tjäderhöna utan trafikvett. Har enbart positivt att säga om Volvias handläggande av ärendet; snabba och klara besked utan tjorv, precis som det ska vara.

Mvh

Hans Olof

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]