Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av walles
Har en V90 T4 med parkeringssensorer fram.
Skulle glatt visa en vän hur bra dom är när jag parkerar och pang så kör jag in i ett litet betongblock som står dumt till längst fram på parkeringsplatsen.
Kul med en vecka gammal bil :cry:

Problemet var att jag fick ingen varning innan jag var inne i betongblocket men den pep när jag väl hade kört på.
Upplever ni att sensorerna inte varnar i tid?
Pratade med säljaren som bad mig testa med pappskivor, har provat lite men behöver testa mera innan jag fäller någon dom.
av Xanthopteryx
Funkar bra här. Dock får man inte köra för fort ;-)
Pappskivor, svärmor,... Använd lite olika på olika håll och placering och testa. Både med stillastående bil och rullande.
av Jensi
Fy va trist. Jag lider med dig.

En tröst är väll att om du har Volvia så är de riktigt enkelt åtgärdat.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag har liknande problem med parkeringssensorerna fram.
Min lokala ICA-butik har betonggrisar mellan parkeringsplatserna och när jag smygkör fram får jag ingen signal förrän ca 3dm från betonggrisen.
av Vardelos
Jag skulle vilja säga att parkeringssensorerna på V90 är under all kritik.
Min skoda octavia -13 funkar helt klockrent, spelar ingen toll vilken vinkel eller hastighet man närmar sig hindret, man får ett pip som ändrar sig ju närmare man kommer.

V90 är seg, kommer man för fort så piper den för sent, backar man långsamt slutar den pipa, för att sen göra ett illtjut för att man nästan kör in i hindret, jag litar inte ett smack på v90n tyvärr.
Användarvisningsbild
av PaNi
Parkeringssensorerna är ju ett jättebra hjälpmedel. Funkar exempelvis jättebra om man parkerar in mot en lodrät vägg. Men man måste ju förstå hur de fungerar och inte tro att de ersätter den egna uppsikten. I P-huset på jobbet har vi exempelvis ett par förrädiska platser med vågräta balkar c:a 80 cm över marken, 50 cm ut från väggen. Där tar balken i motorhuven INNAN sensorn larmar, eftersom sensorn mäter avståndet till väggen.

Så ut och öva, men det är ju billigare att öva mot något annat än en betonggris innan man lärt sig hur de fungerar...
Användarvisningsbild
av Perra83
Jäkligt tråkigt!
MEN man ska komma ihåg att det bara är ett hjälpmedel. Vissa litar blint på alla funktioner och överskattar sin egen förmåga tyvärr.
av V70_2005
Har själv inte lyckats förstå hur dom funkar. Visar visuellt gult/orange fram men piper inte alltid förrän väldigt sent (röd markering). Lurigt när man backar ur en trång ficka och svänger runt.

Själva sensorerna har inte svikit men däremot ljudet upplever jag.
av ansjo
V70_2005 skrev:Har själv inte lyckats förstå hur dom funkar. Visar visuellt gult/orange fram men piper inte alltid förrän väldigt sent (röd markering). Lurigt när man backar ur en trång ficka och svänger runt.

Själva sensorerna har inte svikit men däremot ljudet upplever jag.
Just det retar jag mig mycket på, de varnar ju de sensorerna som är rakt framåt så varför kan inte de som är åt sidorna göra detsamma? Hade faktiskt nu bilen för felsökning ang. detta, men det skulle tydligen vara så. Märkligt...
av rogsme
Jag har mestadels kört Audi A6 innan min nuvarande V90 och kommer inte heller riktigt överens med hur sensorerna fungerar fungerar på Volvon. På Audi'na var sensorinformationen "linjär med avståndet" i sin intensitet och började reagera på relativt stort avstånd. På V90'n känns det som att sensorfunktionen är lite "översmart"; så länge den tycker att du som chaufför "verkar ha koll på läget" så varnar den inte förrän du är riktigt nära. Om man någon gång skulle köra lite för aggressivt mot ett hinder så reagerar den tidigare, dock inget man vill utforska för noga...

Föredrar definitivt Audi-lösningen!

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]