Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wennberg77
Hej!
Har nu förmånen att få plocka ut en ny tjänstebil för 8 basbelopp (förmånsbil) och har fastnat för V90, har även tittat MB 200D.
Jag har fått offerter på både V90 T4 och D3 och de är likvärdigt utrustade något mer på T4.
Är det stor skillnad på växellådorna då D3 är sexväxlad och T4 samt hur ligger den verkliga förbrukningen på dessa två? Det kan tilläggas att jag bor i Stockholm och korsar stan varje dag = köande! Lite frestad på T4 då man får lite större motor men samtidigt tycker jag det är viktigt att hålla en bra ekonomi.

Tacksam för all hjälp en novis kan få :)
Användarvisningsbild
av skyrazer
Kan bara tala ur egen erfarenhet men jag är mer än nöjd med min D3:a. Jobbar jättefint med den 6-setgade lådan!
Kraft finns när jag behöver den och jag värdesätter också en bra förbrukningsekonomi.
Kör i dagsläget i Stockholm 3 månader om året, annars småvägar i och kring Göteborg och har inte under mitt (snart) år jag haft den sett någon nytta med en starkare motor. Den flyttar sig lika snabbt som vilken lambo som helst i köerna ;-)
Tror T4 kan bli aningen oekonomisk i dessa annars, den motorn skulle jag nog hellre sträcka ut på landsväg i så fall.

Personligen upplever jag dragkraften i denna ungefär likvärdig med en D4 (vilken jag hade förmånen att låna innan jag tog min D3), det är först i ex. 120 till 150 man märker saknaden men mellan 0-100 kan det inte vara mycket som skiljer. T4 är naturligtvis ett annat drag i då det är bensin men grundvridet burkar vara bättre i diesel.

Men som sagt, en personlig åsikt!
av wennberg77
Tack för en utförlig beskrivning. D3 låter som en som skulle passa mig bra!
Det jag väljer mellan nu är en D3 och MB E200d visserligen får jag mindre utrustning på MB men förmånsvärdet är ca 600 kr mindre i månaden samt att jag uppfattar det som att den drar mindre bränsle. Är det någon som kan bekräfta eller bestrida detta. Har försökt att hitta data kring detta men svårt att finna info kring verkligförbrukning. Efter att ha provkört båda modellerna så gillar jag Volvos menysystem bättre då man kan skriva direkt på skärmen istället för som på MB snurra på en ratt. Hur upplever ni att det fungerat med Volvos skärm är det smidigt eller hade ni fördragit lite mer manuella reglage? Många frågor som ska hanteras innan beställning...
av V70_2005
Jag hade en V90 D3 som lånebil och gillade den skarpt.

Se till att din budget räcker för:
- Pilot Assist med automatlåda (grymt skönt i köer).
- Parkeringssensorer fram och bak.
- Keyless Entry med automatisk baklucka. Man tycker det här är onödigt, men jag lovar det är så skönt att slippa hala upp nyckeln och kunna bära i båda händerna och bara lassa in i bagaget efter en fotspark.
- On call + bränslevärmare.
- Dynamiska LED-helljus (kanske inte ett måste men nice to have).
- DAB eftersom du kör mycket i Sthlm.
- Stereon är bra även utan den extra baslådan.
- Parkeringskamera bak är bra att ha när man backar in i fickor. 360-kamera är coolt och backkameran ingår men på en snäv budget skulle jag i första hand ta bort 360 och behållt backkamera annars räcker sensorerna ihop med speglarna långt. Inte sååå bra med kamera som man tror.
- Park Assist Pilot är lite onödig och något som går att lägga till efteråt om du har parkeringssensorerna (tror jag).
- Car Play är också något man kan lägga till i efterhand (betala själv) ifall du är nära någon budgetram.

Mercedes E-klass kombi är också väldigt fin, har dock inte koll där men antar att med samma utrustning är den dyrare.

På frågan D3 eller T4. Som tjänstebil där man inte behöver oroa sig för andrahandsvärdet på en Diesel (som det finns många av och är lite utsatt just nu) hade jag gått på Diesel. Man slipper tanka så ofta, det är stor skillnad.
av perhall
E200d är ju jättebillig i Sverige, 7,5bb med automat, LED-strålkastare, backkamera m m. Kostar en bit över 50 000 euro på kontinenten... bättre prestanda än D3 också.
av Lövet
Med så låg snittfart som du kommer ha är det skönt att slippa diesel. Jag hade valt T4.
av Malmstroem
Diesel eller bensin i det här fallet handlar mest om vad du vill ha. Den objektiva skillnaden är liten.

Jag hade personligen tagit T4 framför D3, men D4 framför T4. Andra väljer på annat sätt. :wink:
av Xanthopteryx
DAB skulle jag skita i om du har tight budget och bara skall ha bilen några år. Lägg pengarna på 360-kamera stället skulle jag gjort. Ångrar den inte en dag!
Vi valde DAB men så planerar vi att ha bilen i 8-10 år och då kanske politikerna lyckats ta ett beslut. Kanske.
av wennberg77
Intressanta inspel, har idag DAB använder aldrig den så den väljer jag inte.
Detta är vad jag får med på de två bilarna jag tittar på:
Volvo V90 D3 Business Advanced:
Dynamisk LED, Navigation, Parkeringskamera & sensorer fram och bak, ISOFIX fram, Klimatpaket med Volvo on Call med bränslevärmare m.m., Automat, El barnsäkerhetslås. Adaptivfarthållare ingår i grundpaketet. Elbaklucka

Mercedes E-klass 200D Fleet edition:
Adaptiv farthållare, vinterpaket med värmare, Businesspaket, navigation, parkeringskamera, parkeringsassistent Parktronic, LED strålkastare, medieskärm 31 cm, easy pack elbaklucka m.m.

Får mer hjälpsystem på Volvon som standard viket kanske är bra, ska invänta sista offerten från MB sen blir det beslut om detta, men det lutar åt Volvo fast att den blir lite dyrare.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.