Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cameljointen
Hallå, kört 700 mil nu, blandat pendling till jobb, inne i stan (Sthlm) samt senast en fjällresa. Medelförbrukning som ses i panelen samt i appen visar obevekligt på 7,2 liter/10mil. Detta är skumt, den borde variera ngt mer än inget! Hur ser man aktuell förbrukning?
Användarvisningsbild
av Wibe
Det skall du kunna ändra i färddatorn på höger sida i instrumentklustret. Startar den via menyknapparna på ratten

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av PaNi
Lite off topic, men jag retar mig på att tanken är så liten. Får ju inte i mer än 50 liter åt gången. Så här års vill man ju dessutom vara säker på att värmaren inte strejkar pga låg bränslenivå, så det blir ett evigt stannande på macken. Jag hade gärna sett en bränsletank på 80 liter så man kom 100 mil mellan stoppen.
av Hoppe
0,76 i snitt sedan ny, 3400 mil. 97% "momsad" landsvägskörning varav en hel del med kåpsläp. Min färddator stämmer exakt med verklig förbrukning. Kollar vid varje tankning. Första bilen där färddatorn visat helt rätt.
Lägsta förbrukning: 0,56, sommar, lugn landsvägskörning, typ max 10 för fort. 2 pers, 1 hund och normal packning.
Högsta förbrukning: 1,08, vinter, 100-110 med lastat kåpsläp och ovan nämnda besättning. Ja, jag vet att man bara får köra 80 med släp.
Sen verkar den vilja ha ganska mycket mat vid kortkörningar i stan, med det är så få mil så har ingen tillförlitlig "statistik" över den förbrukningen.
Sommardäck: 20" original med Pirelli
Vinterdäck: 19" original med dubbade Conti.

Bränsletanken är åt helvete för liten, 55 liter är ju ett skämt!. Värdelöst att man inte kan välja till en större tank som hos vissa andra tillverkare.

Mvh
Hans Olof
av TommySim
Jag kör XC70 nu och är van vid att komma ca 90 mil innan tankning. Min förra XC70 med MANUELL låda kom jag ofta över 100 mil. Nu känner jag lite räckvidsångest över den nya V90 D4 jag får nästa vecka. Ser på någons tankningar att det varit mellan 40 och 60 mil mellan tankningarna. Låter ju helt skit enligt mig.
av Xanthopteryx
TommySim skrev:Jag kör XC70 nu och är van vid att komma ca 90 mil innan tankning. Min förra XC70 med MANUELL låda kom jag ofta över 100 mil. Nu känner jag lite räckvidsångest över den nya V90 D4 jag får nästa vecka. Ser på någons tankningar att det varit mellan 40 och 60 mil mellan tankningarna. Låter ju helt skit enligt mig.
Hur ofta man tankar kan ju även ha att göra med körmönster och var rätt mackar finns.
Jag har oftast bäst pris vid jobbet, men ibland kommer bilen gå ett antal sträckor och därmed även många mil åt andra håll så i vissa fall tankar jag när det är mer än kvarts tank kvar. I längden blir det trots allt skillnad på 13:63 eller 14:29 på dieselpriset...
av AndS
Hoppe skrev: Bränsletanken är åt helvete för liten, 55 liter är ju ett skämt!. Värdelöst att man inte kan välja till en större tank som hos vissa andra tillverkare.

Mvh
Hans Olof
Ingen större betydelse kanske men 60L är den på, håller dock med om att 10-15 liter ytterligare hade varit positivt.
Användarvisningsbild
av PaNi
Det är ju inte bara det att tanken är minst 10 liter för liten som tvingar fram frekventa besök på macken. Så här års är man ju beroende av att bränslevärmaren går igång, och min vägrade att starta när jag hade 25% kvar i tanken. Då stod visserligen bilen parkerad i en brant uppförsbacke, det verkar funka bättre med nosen nedåt. Hursomhelst, detta gör ju att den effektiva volymen mellan tankningarna bara blir 45 liter. Riktigt uselt, känns som jag kör gasbil igen.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]