Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnik
Har en V90 CC och när det är kallt hör jag ett ganska högt vinande ljud en kort stund efter start. Det uppkommer vid 70 km/h, kör jag över eller under den hastigheten försvinner ljudet. Det hörs en kort stund och sedan är det borta.
Det uppkommer oavsett om jag har förkonditionerat eller inte, och jag har inte hört det i höstas när jag plockade ut bilen och det var lite högre temperaturer.

Någon som känner igen det? Kanske till och med någon som vet vad det beror på?
av magnik
PaNi skrev:Låter ju precis som mitt problem som jag skrivit spaltmeter om i den här tråden. Fyll gärna på med era erfarenheter.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=140254

Jag kör en V90CC D4 manuell. Är helt säker på att det inte är ett motorljud, det är något som roterar i takt med bilens hastighet, dvs något mellan slutväxel och hjul.
Det låter onekligen som samma problem. Jag ska lämna in bilen för en parkeringsskada och ska då passa på att fråga om det här också. Har tjänstebil som servas på VolvoBil vilket är Volvos egna verkstäder, så de bör ha koll på läget.

Återkommer om jag får någon klarhet i det här... j-vligt irriterande är det iaf... :D
Användarvisningsbild
av PaNi
magnik, du har ett PM.
Kan meddela att den lånebil jag har nu som är nästan identisk med min skrik-bil är tyst som graven. Bra, då vet vi att det går att åtgärda i alla fall.
av magnik
PaNi skrev:magnik, du har ett PM.
Kan meddela att den lånebil jag har nu som är nästan identisk med min skrik-bil är tyst som graven. Bra, då vet vi att det går att åtgärda i alla fall.
Fick mail om pm men när jag kollar finns det inget... skumt.
Jag har en riktigt bra personlig servicetekniker också, ska kolla om han vet något också så får vi två svar på samma fråga och kanske ökar möjligheten att komma till rätta med problemet...
av dfa
Har något liknande på min V90 CC D4 AWD Aut.
Vid kallstart börjar det tjuta (pipa) efter ett par hundra meter. Det håller på i någon minut sedan blir det tyst igen.
Ändrar inte frekvens vid olika hastigheter utan är konstant.
Har fångat det på film som jag tänkte visa verkstaden vid tillfälle.
Användarvisningsbild
av PaNi
dfa skrev:Har något liknande på min V90 CC D4 AWD Aut.
Vid kallstart börjar det tjuta (pipa) efter ett par hundra meter. Det håller på i någon minut sedan blir det tyst igen.
Ändrar inte frekvens vid olika hastigheter utan är konstant.
Har fångat det på film som jag tänkte visa verkstaden vid tillfälle.
Har du tänkt på vid vilken hastighet ljudet uppstår? För min del är det väldigt specifikt, det låter mellan 75 och 80 km/h.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]