Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Körde från jobbet i kväll med min V90 T5 och var inte populär bland mina medtrafikanter då jag körde med det aktiva helljuset.
Anade att det hade hänt ngt då både jag och mina mötande "signalerade o noterade" att nej den bländade inte av och jo den bländade PÅ När det inte va läge"

Såg när jag skärskådade "gluggen i framrutan" att det var fullt med kondens och även rännil på insidan av rutan.

Vad fan är problemet?
petherf skrev:Kör du med fläkten för lågt ställd?
Jag kör på näst högsta läget och då tar den bort kondens längst upp på vindrutan.
Det finns värmslingor där uppe, men för mig fungerar inte de.
Kolla om dina funkar?

Se till att det är iallafall ett antal minusgrader och frost på rutan.
Starta bilen.
Inom max några minuter skall det börja hända saker.
På pappas V70 -16 tog det 3,5 minut innan man såg att det rörde på sig och vid cirka 4,5 minut var det helt tinat och torrt vid slingorna. Då var det -8 och tjock frost, nästan mera is faktiskt, på en ouppvärmd bil.
Ja det där är intressant! Tänkte på det igår när jag tog ut den isiga låneV90'in. På min XC90 ser man ganska fort att det är trådar i framrutan framför kameran (det börjar tina i "trådform").

Men på V90'in tinade det liksom aldrig där uppe under tiden jag skrapade rutorna. Men se när jag körde till jobbet och satt i köer fungerade körörningsautomatiken (grön ratt), fast då hade jag skrapat manuellt (mycket lättare att nå på en V90 än en XC90 så jag tänkte att det kanske bara var XC90 som hade pga att det knappt går att nå med vanlig skrapa).

Fast har man kondens på insidan!?!? då känns det ju knepigt. Bilen måste typ köras rejält varm antar jag innan det försvinner.
V70_2005 skrev:Ja det där är intressant! Tänkte på det igår när jag tog ut den isiga låneV90'in. På min XC90 ser man ganska fort att det är trådar i framrutan framför kameran (det börjar tina i "trådform").

Men på V90'in tinade det liksom aldrig där uppe under tiden jag skrapade rutorna. Men se när jag körde till jobbet och satt i köer fungerade körörningsautomatiken (grön ratt), fast då hade jag skrapat manuellt (mycket lättare att nå på en V90 än en XC90 så jag tänkte att det kanske bara var XC90 som hade pga att det knappt går att nå med vanlig skrapa).

Fast har man kondens på insidan!?!? då känns det ju knepigt. Bilen måste typ köras rejält varm antar jag innan det försvinner.
Intressant med en till som har problem! Rapportera det till där du lånat den...
Konsen på insidan är ju i sig inget konstigt, om nu värmeslingor och dylikt inte fungerar. Kallt te och varmt och fuktigt inne = schmack.
Har kört med kupevärmaren i 9 timmar och då är det inte ovanligt att det bildas kondens i nederkant av framrutan.
Hade en my12 v70 med rubbet och hade aldrig några problem med detta.

Läste en annan tråd här på forumet ang elslingans bristande funktion (tinade typ aldrig) så det kan ju vara ett typfel.
Skall iaf ta det med volvo när jag får tid...
petherf skrev:Kör du med fläkten för lågt ställd?
Jag kör på näst högsta läget och då tar den bort kondens längst upp på vindrutan.

<<<<<kör på auto
V70_2005 skrev:Ja det där är intressant! Tänkte på det igår när jag tog ut den isiga låneV90'in. På min XC90 ser man ganska fort att det är trådar i framrutan framför kameran (det börjar tina i "trådform").

Är välväxt kan skrapa hela rutan från ena sidan, men som jag skrev så har jag kört värmaren ca 9timmar då var det mellan 7 och 12 minus och ingen rimfrost på utsidan men lite imma längs ner vid vindrutan och i utrymmet där radarn sitter där är det ju delvis kapslat så där blir det ju lite kallare och då fäller fukten i luften ut men elslingan borde ju torka upp det omedelbart, det är ju därför den finns där
Användarvisningsbild
av Paglar
Om det är värmetrådar som sitter vid kameran så fungerar de inte på min bil i alla fall.
Paglar skrev:Om det är värmetrådar som sitter vid kameran så fungerar de inte på min bil i alla fall.
Det är värmetrådar där ja, de röde slingorna.
Felanmäl... En del har avbrott i slingorna. En del har det inte (jag). Inskickat till Volvo men inget svar än.

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]