Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leif1965
Hej!

Har kört en V90 D4 en dryg månad nu och är inte imponerad av riktingsstabiliteten. Man får styra bilen mer än jag hade hoppats och det i kombination med ganska tung styrning gör att körningen inte blir speciellt avslappnad. Bilen har Conti Viking Contact 6 friktionsdäck, 225/55-17.

Dessutom upplever jag ett irriterande lågfrekvent däcksbuller på grov asfalt. På slät asfalt är bilen hur tyst som helst.

Min föregående bil var en XC60 MY2015 och där var riktningsstabiliteten bra. Den hade mera högfrekvent däcksbuller, men det lågfrekventa bullret fanns inte i den på samma sätt som i V90.

Hur upplever ni rikningsstabiliteten och däcksbullret i S/V90?

Mvh
Leif
av JohanGBG
Jag har haft min beskärda del av problem, dock aldrig med riktningsstabilitet. Den går rakare än någon annan bil jag ägt och kräver väldigt lite styrning. Vad gäller tung styrning så går det att ställa in till viss del, vilken nivå har du den på?
av Leif1965
Jag har testat olika inställningar på rattmotståndet och litet bättre känns det i eco-läget. Den aningen diffusa styrkänslan ändras förstås inte med olika inställningar.
av Hagge310
Har V90 R-design och den är stabil och inte spårkänslig alls. En av de bästa jag kört, behöver inte alls sitta och korrigera med ratten hela tiden som hos många andra bilar jag kört. Toppbetyg Volvo!

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
av Leif1965
Däckstrycket har jag varierat mellan 2.0 och 2.7 bar och känner inte någon större skillnad. Möjligen så att styrningen är aningen lättare med högre tryck, men stabiliteten påverkas inte alls, man måste passa bilen alltför mycket. Inte heller däcksljudet påverkas nämnvärt av däckstrycket.
Det blir nog att beställa tid för kontroll av hjulvinklar. Som det är nu längtar jag tillbaks till min XC60 MY2015, den hade mycket bättre styrkänsla.
av Leif1965
Hagge310 skrev:Har V90 R-design och den är stabil och inte spårkänslig alls. En av de bästa jag kört, behöver inte alls sitta och korrigera med ratten hela tiden som hos många andra bilar jag kört
Min V90 Momentum är inte heller spårkänslig, det vägrar säga någonting alls om vad som finns under framhjulen. Korrigera måste jag däremot, oberoende av om vägen är spårig eller inte.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]