Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moonlander
Hej
Fick min nya S90 för några veckor sedan, byggd i september 2017 i Kina. Vid genomgång av bilen noterade jag att det inte fanns någon app för Android Auto installerad i bilen, enbart Apple Play. Säljaren hävdade att denna är borttagen för nya svensk-leverade bilar och att en ny version förväntades under Q2 2018.
Finns lite allmän Android Auto info som talar om att funktionen inte stöds i Sverige på Volvo Cars hemsida, tolkar det mer som att Hello och andra funktioner med språkstöd inte officiellt stöttas från Google ännu. Bilappen är ju mest enhetskommunikation och verkar finnas på andra marknader.
Någon annan som känner till något mer ??
Användarvisningsbild
av Maqqann
Jag tycker röststyrning med AA funkar skapligt i min V90, jag brukar använda den till kartmål i waze. Däremot har jag inte lyckats ringa ännu. Men stödet för waze gör att jag nästa bara kör AA istället för carplay som annars känns mer komplett.

Tycker det känns lite fegt av Volvo att plocka bort stödet för AA, de vill väl inte ta emot klagomål på en tjänst som inte fungerar fullt i Sverige.

Tapatalking with Samsung S8
av Xanthopteryx
De kanske har upptäckt problem med den? Att saker buggar ur eller att den inte funkar med nyare telefoner till exempel.
av AndS
Eller att de redan har tillräckligt med programvara att få ordning på i bilen. Lyfta in någon som man kanske vet det är problem med och som man inte kan åtgärda är väl ganska dumt för forumet här skulle bli ganska fullt med synpunkter på det :wink:
av Xanthopteryx
AndS skrev:Eller att de redan har tillräckligt med programvara att få ordning på i bilen. Lyfta in någon som man kanske vet det är problem med och som man inte kan åtgärda är väl ganska dumt för forumet här skulle bli ganska fullt med synpunkter på det :wink:
Det finns ju redan i massor av bilar så frågan är varför man skippar det nu under en period. Som sagt, kan ju vara att det buggat ur och att man då väljer att lyfta bort det tillfälligt.
Användarvisningsbild
av slappadabas
Provkörde en Volvo XC40 (demo) förra veckan som hade Android Auto installerat dock hade jag inte min Samsung med för att testa men verkar som om de nya bilarna kan beställas med denna app/funktion trots att AA ännu inte är släppt i Sverige
Användarvisningsbild
av ragge1
haft min V90 i drigt 4 veckor och AA är installert men inte testat den ändå , har inte ladar ( finns inte ) AA i telefon ,
men tycker lite konstigt att dem har inte släpps i scandinavia , tror England har AA och några länder i EU
Användarvisningsbild
av Maqqann
Xanthopteryx skrev:De kanske har upptäckt problem med den? Att saker buggar ur eller att den inte funkar med nyare telefoner till exempel.
Funkar fint med min S8.

Tapatalking with Samsung S8
av Xanthopteryx
Den versionen du har nu ja, men kanske inte den senaste versionen (bilens version alltså). Och om versionen är anpassad för komande androidversioner och buggen slagit även bakåt så kanske man då lyfter ur den tills problemet är löst.
Buggar tenderar att både försvinna och tillkomma (som exempel så slutade fotsparken att fungera på bagageluckan efter en uppdatering - den som har fungerat helt felfritt innan).
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]