Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andhreas
Hej,

Funderar på att köpa en lätt begagnad V90 T5, tillverkad Oktober 2016.

Efter att ha läst lite på forumet här så har jag en fråga om problemen som det skrivs om här:
-frusna dörrar
-vibrationer i ratt/bil
-Nivåskillnader fram och bak

Kan jag som begagnat/andra ägare gå till Volvo för att få detta fixat (gratis?) om det visar sig att bilen har något av dessa problem eller om de dyker upp senare?

//Andreas
av andhreas
Eller ska jag rent av inte köpa bilen om dessa problem finns?

Den har tyvärr bara backsensor, inte fram, kan man lösa det på något sätt utan att köpa Piot Park Assist för 16 000:-?

Några andra tips inför köpet?
av filippb
Du har ju nybilsgaranti fram till oktober 2018 och hinner upptäcka och påtala alla eventuella fel på bilen.

Har själv en t5 V90 uttagen oktober 2016 och är väldigt nöjd med bilen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
av Vardelos
Köper du av privatperson så se till att du köper med blocketförsäkring, kolla också vad försäkringen täcker.

Köper du av firma så kan du alltid deala till dig något som passar.
av andhreas
Finns det någon mening med blocketförsäkring på en så ny bil? Som har nybilsgaranti och halvförsäkring?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Köp! Forumet är bara en klick mer intresserade som håller låda om alla möjliga konstigheter. Se trådarna som nåt att kika efter men det är absolut ingen show stoppers. Ta t.ex nivå skillnaden på 15 mm, det är ingen vanlig människa som bry sig.
av Lövet
andhreas skrev:Finns det någon mening med blocketförsäkring på en så ny bil? Som har nybilsgaranti och halvförsäkring?
Nej inte om den har nybilsgaranti.

Jämfört med maskinskadeförsäkringen så har dock Blockets begagnatförsäkring delvis lägre självrisker.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är långt ifrån alla bilar som har ovanstående avvikelser. Jag har tex inte dessa problem alls. Hade alla användare här på forumet gjort trådar för hur nöjda de är eller hur bra vissa egenskaper är så hade man nog inte lagt notis om att det även förekommer brister.
Användarvisningsbild
av grillchips
Andhreas: litet tips bara: Prova att bygga bilen på Volvos sajt med samma spec som den du kikar på. Jag kollade länge på beggade T5or men de var sällan speciellt mycket billigare än ett nyköp. Sen kan man diskutera den finansiella biten åt alla håll och kanter men för oss blev det några hundringar billigare per månad att beställa en fabriksny med vår önskade spec än att ta en sånär som på identisk beggad som var ett år gammal.
av Yup
Jag skulle rekommendera att du tittar i den digitala serviceboken för att se hur den reparerats. Är det bara ordinarie service eller har det varit reparationer på just de komponenter du anger.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]