Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aqua
Hej,
Liten fråga om TA-förbrukning. Om jag fattat rätt är TA-medelförbrukning sedan bilen startdes (inom ett 4-timmars intervall). I morse när jag körde till jobbet visar TA en snittförbrukning på 0,7l/mil. Men körjournalen i min VOC app säger att förbrukningen var 0,51l/mil och att jag förbrukade 0,9 l.

Har jag missuppfattat TA funktionen eller diffar dessa så mycket?
Aqua skrev:Hej,
Liten fråga om TA-förbrukning. Om jag fattat rätt är TA-medelförbrukning sedan bilen startdes (inom ett 4-timmars intervall). I morse när jag körde till jobbet visar TA en snittförbrukning på 0,7l/mil. Men körjournalen i min VOC app säger att förbrukningen var 0,51l/mil och att jag förbrukade 0,9 l.

Har jag missuppfattat TA funktionen eller diffar dessa så mycket?
Det skiljer. Jag har ett pågående ärende om detta.
Återkommer gärna så fort jag får mer info.
Men, det jag tror mig ha fått fram hittills genom att pussla ihop olika källor är att TA är inklusive tillskottsvärme.
VoC är utan tillskottsvärme.

Huruvida TA även räknar med parkeringsvärme vet jag inte ännu.

Notera även det intressanta att TM och förarprestationsappen inte heller visar lika. Mindre skillnad där dock. =)
Användarvisningsbild
av NorskT8
Xanthopteryx skrev: Det skiljer. Jag har ett pågående ärende om detta.
Återkommer gärna så fort jag får mer info.
Men, det jag tror mig ha fått fram hittills genom att pussla ihop olika källor är att TA är inklusive tillskottsvärme.
VoC är utan tillskottsvärme.
Dette er også min konklusjon.

Sent from my iPhone using Tapatalk
TM värdet eller Förarprestationssnittet tycker jag på V90 skiljer allra minst jämfört med mätt på pump av alla de bilar jag haft... Står det 6,8 i förarprestation så har bilen dragit 7,0... jmf med V70 jag hade tidigare som stod 5,8 men mätt på pump var 7,6...
Användarvisningsbild
av PaNi
Har någon kommit på svaret på den här frågan?
Efter dagens körningar visar TA och förarprestationsappen exakt samma körsträcka, men olika medelförbrukning. Att förbrukningen inte är exakt rätt kan jag förstå, men två olika värden i samma bil övergår mitt förstånd.
av superluxus
På min XC90 T8 inkluderer TA helt klart tilskuddsvarme/parkeringsvarme. Dette er veldig synlig når jeg kun kjører på el etter bruk av parkeringsvarmer (förkondisjonering). Såvidt jeg vet bruker bensinvarmeren rundt 0.6l/time.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av falkn
Någon annan som har problem med att TA visar extremt höga värden? Typ 6-8 liter milen har min visat trots att bilen dragit ca 1,2 i stadskörning inkl. parkeringsvärmare. Som jag har förstått det används detta värde för att beräkna sträcka till tom tank, vilket då också blir löjligt kort. Går det att återställa TA på något sätt?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]