Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det verkar som att Volvo inte längre har så fullt genomtänkta lastskydd till bakstöten. Att det ens är ett tillval förvånar mig.
Nåja, till min fråga.

Jag planerade att köpa originallisten (den kromade) för ~1300 spänn. "Det får duga" resonerade jag medan jag samtidigt irriterar mig över att den täcker något otroligt dåligt. Jag inbillar mig att själva böjen på bakstöten (som då listen inte täcker) kommer bli vansinnigt utsatt, men då kan man ju kanske foliera den biten?

ELLER!
Så tar man denna som jag snubblade över igårkväll. Jag är dels osäker på passform och att det kanske skulle se alldeles för eftermarknad ut men den har den där fina "läppen" som täcker böjen på bakstöten vilket känns tryggt. Hittar inga recensioner angående denna produkt men recensionerna till säljaren i övrigt verkar vara superbra.
Den finns i lite olika utföranden och kostar strax över en tusenlapp, så det matchar originallisten ganska hyggligt men ger mer täckyta.

Hur har ni andra gjort? Är det någon som rent av provat denna? Eftersom vi fortfarande är i barnvagnsträsket så är det mycket som lastas in och ut ur skuffen och jag vill inte behöva noja mig över repor. V50n som vi har idag har en skyddslist som påminner mycket om denna eftermarknadslist i form.

Bild
Bild
Intressant!
Var hittade du denna?
Jag har förvisso inte problem med barnvagnar, (tom barnbarnen har vuxit från dessa..).
Men jag lastar arbetmaterial, typ väskor mm, in och ut. Och, det är så försmädligt med onödiga repor...
grillchips: Jag hade i alla fall uteslutande satsat på det som är snyggast, oem alltså
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 42/2018/T5
1140:- får jag fram att det kostar

Annars kanske en skyddsfilm där istället?

Har lastat mycket "skit" i tidigare bilar och aldrig lyckats repa där, "ta i trä" :wink:
Goran: Mitt fynd var eBay (därav att jag var lite orolig för där orkar jag inte hålla på med reklamation om det är kass passform etc).
slappadabas fynd var ju avsevärt bättre. Ser snudd på identiskt ut också, så ett sådant får det definitivt bli.

Micce: Jag är inte helt säker på att OEM är snyggast i det här fallet. Samtidigt som det för mig väger över med funktion framför design. Nån måtta får det såklart vara, men så ful tycker jag inte att Hovas variant är. :D
Skyddsfilm var tanken först men det blir lätt med barnvagn och annat att man liksom vilar det på stöten och rent av knuffar in det (sten i bromsade barnvagnshjul) = repor. I sådana fall tror jag inte skyddsfilm är tillräckligt. Jag baserar funktionen helt och hållet på hur listen ser ut på vår V50 idag, den har fått utstå en del som skyddsfilm aldrig hade räddat.
slappadabas: Najs! Några bilder på bilen? Jag lutar åt att göra samma sak med kromdetaljerna. Eller ja, lutar och lutar, det kommer bli så. Alltid kul att se andras resultat.
Nu får Hova ordna sin server så att jag kan gå in och kika på listen.
Jag har testat lite olika

Rostfritt stål från ebay till Peugeot 508 - ärgade efter ett par månader men såg snygg ut innan

Nån slags mjuk gummihistoria på rulle till Outback från ebay - funkade överraskande bra

Formgjuten modellanpassad plast från ebay till andra peugeoten - den var 1mm för hög så luckan skrapade i :(

Det är som du ser en lite blandad historia så man får vara beredd att trixa lite om man köper från eBay.

Passaten fick transparent plastfolie men det beror på att jag inte får montera annan än original på bilen och den var helt enkelt för dyr. Och ful.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]