Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kyparn
Hej!

Jag har tittat runt lite granna här på forumet, men har inte riktigt hittat det jag söker efter...

Ni som har en V90 D4 AWD - hur upplever ni den? Komforten, framförallt förbrukningen på motorvägar i 110-120 fart. Sen kanske mer generellt om nya Volvo's, men den nya "paddan" - hur användare vänlig är den?

Har nämligen blivit erbjuden en tjänst med tjänstebil och kommer bli ganska så mycket pendlande, varpå bilen som erbjuds är rubr. bil.

Det är en Business Advanced med något tillägg utöver det paketet.

Oerhört tacksam för svar!

MVH

Kyparn
av Xanthopteryx
Kyparn skrev:Hej!

Jag har tittat runt lite granna här på forumet, men har inte riktigt hittat det jag söker efter...

Ni som har en V90 D4 AWD - hur upplever ni den? Komforten, framförallt förbrukningen på motorvägar i 110-120 fart. Sen kanske mer generellt om nya Volvo's, men den nya "paddan" - hur användare vänlig är den?

Har nämligen blivit erbjuden en tjänst med tjänstebil och kommer bli ganska så mycket pendlande, varpå bilen som erbjuds är rubr. bil.

MVH

Kyparn
Är drabbad av vibrationerna en del har. Har dock provåkt bil med inga vibrationer så, det är definitivt ingen produktegenskap - skall in i slutet på januari för fix.
Lite ovant i början med de mindre sidorutorna och stora backspeglar men tänker inte på det längre.
Förbrukningen är väldigt avhängigt hur du kör såklart. Nu har jag inte åkt lika mycket mina vanliga jobbresor, som är en hel del motorväg 110, men att hamna på under 0,6 i kallt väder är inte svårt. Generellt så, ju längre du kör desto lägre förbrukning nu när det är kyligt.
Värmaren är underbart skönt!
Lastutrymet, alltså, ja, självklart blir det mer att lasta om man har rak baklucka á la V70 men, det är ju knappast en hemlighet att luckan ser ut som den gör. Det är inte en V70 helt enkelt! Har inga problem att få med mig allt bohag inklusive katt och papegoja, en gigantisk bakåtvänd bilbarnstol och fru till sommartrippen på 47 mil. Packat under insynsskyddet (ett djur i mitten bak och ett på framsätet, båda i 20-literstransporter).
Värmen kommer fort. Jag tycker den är rätt tyst, trots dubbdäck (vi valde dock akustikrutor). Inget fel i orken alls. Skall du inte dra släp så räcker D3 säkerligen mer än väl. D3 AWD är för övrigt samma motor som i D4 och D4 AWD. D3 är däremot en annan motor.
Har man inte reservhjul av skruttmodell så finns rätt bra förvaringsutrymme undertill bak = skönt att bli av med allt som man släpar på (varselvästar, linor, spännband e.t.c.).
Bortsett från vibrationerna och såklart en del mjukvarubuggar (sker konstanta förändringar i mjukvaran så har man problem med något så löses det oftast via en uppdatering, som än så länge måste ske hos verkstad dock - tar max någon timme normalt), så tycker vi den är skön att köra, trevlig att åka i, rymlig, praktisk och så.
Har du solglasögon eller liknande så köp till solglasögonhållare som ersätter handtaget i taket. Grymt bra! 350 spänn typ. Kanske går att prutta med på köpet?
Gillar pilot assist så den kan hjälpa till med körningen. Adaptiva farthållaren funkar också mycket bra.
LED-ljuset ger bra ljus anser jag. Eoner bättre än på min Mazda 6 jag hade tidigare (ej LED på den).
HUD älskar jag!
Karta i bilen är skönt när allt annat strular (uppkopplingar med mera). Android auto använder jag ofta för att köra Waze primärt.

Nu vet jag inte hur dina möjligheter ser ut men kan du avvara AWD (och kanske D4) för att plussa på HUD och det där paketet med blis och så, vad det nu heter? bland annat så skulle jag göra det.
Användarvisningsbild
av Maqqann
Xanthopteryx skrev: Har du solglasögon eller liknande så köp till solglasögonhållare som ersätter handtaget i taket. Grymt bra! 350 spänn typ. Kanske går att prutta med på köpet?
Är det dessa du menar?

LÄNK

Kikade på den men enligt någon sida jag hittade funkade de inte till V90. Men det gör de alltså?

Tapatalking with Samsung S8
av V60D5AWDPolestar
Paddan fungerar utmärkt, jag är helt såld på den och då är jag ingen som måste ha det senaste inom
it och mobil. Komforten är utmärkt, tyst och bekväm fjädring(gäller min CC, vet inte hur den låga modellen är).
Dock är jag inte nöjd med sittkomforten, ryggstödet mkt bra men sittdynan känns som att den är gjord av tegel.
Jag har standardstol med delläder, kanske andra stolar är bättre. I övrigt ett toppenbil! Grattis till att du får en
som tjänstevagn.
Senast redigerad av 1 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gånger.
av Kyparn
Xanthopteryx skrev:

MVH

Kyparn
Är drabbad av vibrationerna en del har. Har dock provåkt bil med inga vibrationer så, det är definitivt ingen produktegenskap - skall in i slutet på januari för fix.
Lite ovant i början med de mindre sidorutorna och stora backspeglar men tänker inte på det längre.
Förbrukningen är väldigt avhängigt hur du kör såklart. Nu har jag inte åkt lika mycket mina vanliga jobbresor, som är en hel del motorväg 110, men att hamna på under 0,6 i kallt väder är inte svårt. Generellt så, ju längre du kör desto lägre förbrukning nu när det är kyligt.
Lastutrymet, alltså, ja, självklart blir det mer att lasta om man har rak baklucka á la V70 men, det är ju knappast en hemlighet att luckan ser ut som den gör. Det är inte en V70 helt enkelt! Har inga problem att få med mig allt bohag inklusive katt och papegoja, en gigantisk bakåtvänd bilbarnstol och fru till sommartrippen på 47 mil. Packat under insynsskyddet (ett djur i mitten bak och ett på framsätet, båda i 20-literstransporter).
Värmen kommer fort. Jag tycker den är rätt tyst, trots dubbdäck (vi valde dock akustikrutor). Inget fel i orken alls. Skall du inte dra släp så räcker D3 säkerligen mer än väl. D3 AWD är för övrigt samma motor som i D4 och D4 AWD. D3 är däremot en annan motor.
Har man inte reservhjul av skruttmodell så finns rätt bra förvaringsutrymme undertill bak = skönt att bli av med allt som man släpar på (varselvästar, linor, spännband e.t.c.).
Bortsett från vibrationerna och såklart en del mjukvarubuggar (sker konstanta förändringar i mjukvaran så har man problem med något så löses det oftast via en uppdatering, som än så länge måste ske hos verkstad dock - tar max någon timme normalt), så tycker vi den är skön att köra, trevlig att åka i, rymlig, praktisk och så.
Har du solglasögon eller liknande så köp till solglasögonhållare som ersätter handtaget i taket. Grymt bra! 350 spänn typ. Kanske går att prutta med på köpet?
Gillar pilot assist så den kan hjälpa till med körningen. Adaptiva farthållaren funkar också mycket bra.
LED-ljuset ger bra ljus anser jag. Eoner bättre än på min Mazda 6 jag hade tidigare (ej LED på den).
HUD älskar jag!
Karta i bilen är skönt när allt annat strular (uppkopplingar med mera). Android auto använder jag ofta för att köra Waze primärt.

Nu vet jag inte hur dina möjligheter ser ut men kan du avvara AWD (och kanske D4) för att plussa på HUD och det där paketet med blis och så, vad det nu heter? bland annat så skulle jag göra det.

Ah, jag förstår! Tack för återkoppling!

Att åka 0.6 eller under känns ju väldigt bra, för en såpass stor bil med AWD. Åker idag en XC70 -15 och den är ju grym vad gäller komfort och lastkapacitet. Har dock inte lyckats åka under 0.6 med den D4:an.. Ligger i snitt på 0.68, vilket jag ändå tycker är OK. Har inte lika långt till jobbet idag som jag kommer att få, och då blir ju förbrukningen väldigt mycket mer intressant.

Har tittat på lite Youtube-tester gällande LED-ljusen och min upplevelse är att det är bra ljus. Torde vara bättre än Xenon som jag har idag? Har dock upplevt att LED har "kortare" ljusspann på längre sträckor, men ett bredare ljusspann. Kan tyvärr inte deala så mycket, då bilen är färdig-specat från företaget. Den är i runda slängar specad för 450' så misstänker att den har det jag behöver.
av Kyparn
V60D5AWDPolestar skrev:Paddan fungerar utmärkt, jag är helt såld på den och då är jag ingen som måste ha det senaste inom
it och mobil. Komforten är utmärkt, tyst och bekväm fjädring(gäller min CC, vet inte hur den låga modellen är).
Bock är jag inte nöjd med sittkomforten, ryggstödet mkt bra men sittdynan känns som att den är gjord av tegel.
Jag har standardstol med delläder, kanske andra stolar är bättre. I övrigt ett toppenbil! Grattis till att du får en
som tjänstevagn.
Anledningen varför jag undrar gällande paddan är att jag har hört nu på sista tiden att den är oanvändarvänlig, b.la. AMS-ägare kritiserade den nu när dom haft bilen i 1-2 år.

Kommer att nog att få samma stolar som du, del-läder. Upplevde dock inte komforten som så dålig.. I och för sig så var min provkörning ca 10 min lång inne i stan, så hann inte direkt testa någon långkörning.
av Xanthopteryx
Maqqann skrev:
Xanthopteryx skrev: Har du solglasögon eller liknande så köp till solglasögonhållare som ersätter handtaget i taket. Grymt bra! 350 spänn typ. Kanske går att prutta med på köpet?
Är det dessa du menar?

LÄNK

Kikade på den men enligt någon sida jag hittade funkade de inte till V90. Men det gör de alltså?

Tapatalking with Samsung S8
Funkar klockrent och matchningen färgmässigt på den ljusa är så nära man kan komma med olika material (taket är ju i något tygaktigt och hållaren i plast). Lätt att montera själv men jag bad de göra så var det klart och så fick jag handtaget med mig i lådan.
av Xanthopteryx
Kyparn skrev:
Xanthopteryx skrev:

MVH

Kyparn
HUD älskar jag!

Ah, jag förstår! Tack för återkoppling!

Att åka 0.6 eller under känns ju väldigt bra, för en såpass stor bil med AWD. Åker idag en XC70 -15 och den är ju grym vad gäller komfort och lastkapacitet. Har dock inte lyckats åka under 0.6 med den D4:an.. Ligger i snitt på 0.68, vilket jag ändå tycker är OK. Har inte lika långt till jobbet idag som jag kommer att få, och då blir ju förbrukningen väldigt mycket mer intressant.

Har tittat på lite Youtube-tester gällande LED-ljusen och min upplevelse är att det är bra ljus. Torde vara bättre än Xenon som jag har idag? Har dock upplevt att LED har "kortare" ljusspann på längre sträckor, men ett bredare ljusspann. Kan tyvärr inte deala så mycket, då bilen är färdig-specat från företaget. Den är i runda slängar specad för 450' så misstänker att den har det jag behöver.
Allt är ju verkligen beroende på hur man kör och underlaget och vädret och däcken, men vi drog 47 mil med blandade vägar innan december. Det var typ samtliga hastighetsgränser som finns i det svenska vägnätet i omväxlande variatio. Hyfsat lastade, 2180 kg vägde vi (vägde på våg längs vägen). Ett långstopp på cirkus 1,5 timme och så två kortstopp (ett tanka och ett väga). Dubbdäck. Kring nollan ungefär utomhus. Farthållaren nästan hela tiden och pilot assist en majoritet av sträckan: 0,5 l/mil
Korta sträckor och stadskörning är ju deprimerande men jag kör inte sådant så... Skulle jag gjort det i stor utsträckning skulle jag inte valt denna bil såklart.
Be att få låna hem en D4 AWD över dagen eller så, och så åker du jobbsträckan med kall motor eller förvärmd (jag förvärmer alltid med värmaren om det är runt 10 grader eller kallare ute).
Här är mina tankningar hittills. Saknas den sista tror jag som jag inte fört in än.
Observera: Dieselvärmaren är på i stort sett inför Varje resa. Ibland startar jag själv (vet att en kvart vid +5 är lagom till exempel) och ibland via timer och detta är förbrukning inklusive dieselvärmare:

https://www.spritmonitor.de/en/detail/868086.html

Det är en salig blandning av kortare och längre sträckor. Motorväg, blandvägar, stadstrafik e.t.c. har som sagt blivit inte det vanliga körmönstret ännu på grund av omständigheter i familjen. I början var det också mycket test, visa släkten och andra så, det finns potential =)
Hittills känns det som att om man ligger på 0,55 till 0,65 så är det rätt vanligt (0,75 vid mera ickeoptimal körning). Men det är Jag det. Alla kör vi olika som sagt. Kapar du bort adaptiva farthållaren kan du köra än mer snålt såklart men jag får kramp i benen av att ligga så hela tiden. :-p Skulle aldrig köpa en bil utan farthållare i dag! Funkar inte för mig.

Var bor du ungefär?

Ljusen har en grym fördel mot den bil vi hade tidigare: De lyser mycket bra ut åt sidorna! Så man ser vad som händer i dikeskanten och ut i skogen på landsvägar till exempel! Jätteskönt tycker jag!
av Kyparn
Xanthopetryx:

Tycker nog att du åker snålt! Tillräckligt för att det ska vara intressant för mig åtminstone.

Absolut är det beroende på körstil, men jag kommer köra 90% med Pilot assist på 110/120 - vägar.

Bor idag i Västerås och det nya jobbet är i stockholm. Så blir ca 10-11 mil enkel resa.

Kunde inte svara med citat, max 3 tydligen..
av Xanthopteryx
Kyparn skrev:Xanthopetryx:

Tycker nog att du åker snålt! Tillräckligt för att det ska vara intressant för mig åtminstone.

Absolut är det beroende på körstil, men jag kommer köra 90% med Pilot assist på 110/120 - vägar.

Bor idag i Västerås och det nya jobbet är i stockholm. Så blir ca 10-11 mil enkel resa.

Kunde inte svara med citat, max 3 tydligen..
You've got PM.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]