Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av galaxie80
Har problem med imma på övre delen av framrutan även lite på sidorutorna på min V90 cc. imman kommer efter ett tag, känns som att fläkten inte riktigt orkar hålla borta den när man kör på "auto" Någon mer än jag som har detta problem? Får nog åka ner till min bilhandlare och klaga på detta. har aldrig upplevt detta på någon tidigare volvo jag haft.
av Xanthopteryx
galaxie80 skrev:Har problem med imma på övre delen av framrutan även lite på sidorutorna på min V90 cc. imman kommer efter ett tag, känns som att fläkten inte riktigt orkar hålla borta den när man kör på "auto" Någon mer än jag som har detta problem? Får nog åka ner till min bilhandlare och klaga på detta. har aldrig upplevt detta på någon tidigare volvo jag haft.
Kanske läcka på värmepaketet? Hur ser kylvätskenivån ut?
Eller att den går på för mycket återcirkulation på luften?
Eller läcka in i kupén? (har du glastak?) Känn under mattorna bland annat.
av Vardelos
Är det slaskigt och blött ute så man får in vatten på mattorna, och sen bara kör korta sträckor varje dag så kan det bli imma på rutorna.
av Peter81
Har exakt samma problem med min nya XC60 som jag haft i 3 veckor.
av Leopold
Har haft samma bekymmer ibland på min gamla S80 -07 och faktiskt även min urgamla bmw anno -97. Extra besvärligt när man har bilen full med passagerare.

Viktigt att ha ACC aktiverat alltid och att man inte har för låg kupé-temp inställd när man kör i fuktig vintertemp runt nollan. Kommit fram till att man bör ha ca 23 grader inställt om det ska funka bra dvs man får köra utan vinterrocken på... :D
Användarvisningsbild
av sura56
galaxie80 skrev:Har problem med imma på övre delen av framrutan även lite på sidorutorna på min V90 cc. imman kommer efter ett tag, känns som att fläkten inte riktigt orkar hålla borta den när man kör på "auto" Någon mer än jag som har detta problem? Får nog åka ner till min bilhandlare och klaga på detta. har aldrig upplevt detta på någon tidigare volvo jag haft.
Klicka så du får upp hela klimatmenyn, där ser man ju "trappan" för dom olika fläkthastigheterna.
Kolla så den inte står iklickad på bara första steget, i så fall ställ den på 3-4. Har för mej att det spelar roll för maxhastigheten vilket trappsteg som är valt Detta fast anläggningen står i Auto. Detta som jag tror alltså :roll:
av galaxie80
Jag har haft 3 st xc60 innan denna och aldrig upplevt detta innan. Men jag får höja fläkten till steg 4 och se om det bli någon skillnad. Tempen står på 21 grader i kupén. inte speciellt blött på golven heller.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]