Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
En liten undran. Har ni samma problem som många andra har med vibrationer i hastigheter i 110 -130 km/h eller är det ett fenomen som bara gäller bilar med AWD ?
av northstar
Inga problem alls med vibrationer! Dock 1000 andra fel och konstanta verkstadsbesök. Nu senast började det droppa vatten från taket. Livet i en V90 har varit allt annat är trevligt :evil:
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Har en AWD och har trots det inte känt några vibrationer. Däremot kan vissa typer av vägbeläggningar fortplanta sig upp genom chassiet på ett lite osnyggt sätt. Inget stort problem men jag kan känna det då och då. Jag inbillar mig att det borde gå att ordna genom en annan "set up". (Har luftfjädring)

Henry
av FilipDjurberg
Hade vibrationer när jag hämtade ut bilen också, sen mätte vi på navet och sedan fälgnavet och då är fälgnavet på ORG större än på själva bilen. 64,1 ska det vara och org var det typ 64,2 eller något liknande. I större hastigheter så blev det vibrationer så bytte fälgar och det löste alla problem för mig. Detta var på 21" så bytte till 22" och annan centrumring till 64.1. Inga problem, det var min däck kille som sa att Volvo hade problem med detta. Så ni som har problem kan ju testa att ta bort fälgarna, skrapa rent runt centrumringen och dra en liten tejp bit runt själva navet och sedan på med fälgarna igen och kolla om detta problem löser sig för er. Har funkat för många. :shock:
av LViken
V90 FWD m17. Inga vibrationer i någon hastighet. 17 tum Continental sommar, 17 tum Nokian vinter. Däcktryck 2,60 på båda.
Användarvisningsbild
av Dex
Jag tror det är Haldex som spökar eftersom det börjar arbeta direkt om det blir skillnader mellan framhjul och bakhjul.
Små glapp= små vibrationer(typ små hjulsläpp som den parerar).
Kan vara glapp i drivaxlar, lösa eller ej centrerade fälgar.
Dåliga centrumringar vid ej orginalfälgar,ovala däck m.m.
Har inga sådana problem med XC60:n fastän jag har centrumringar på vinterfälgarna.
FWD bilarna har ingen haldex= inga vibrationer.
Sedan får man inte blanda ihop det med ojämnheter i väglaget.
Det är vad jag tror.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]