Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ett tips: Har tröttnat på den livsfarliga lösningen med touchskärm för att justera tempen. Recirkulationen är ännu krångligare och den använder jag ofta. Testade röststyrningen idag och måste säga att den är 100 ggr bättre än på V70.

Bara att säga “Set temp to 21”

Testade även “turn re-circulation on”. Klockrent!

Kommer bara använda röststyrningen framöver för detta. Grymt bra för er som har samma problem som jag
av Jensi
Låter smidigt. Dock lite trist bilen inte förstår Svenska ännu.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Zanders
Det gör den väl visst? Åkte en XC90 för drygt två år sedan och där kunde man säga saker som "Jag fryser" så höjde den temperaturen också, dock en testbil men det bör ju ha letat sig ner till produktionsbilarna sen länge..
av AndS
Fungerar om du valt svensk röststyrning.
Kör så mycket det går med röststyrning och du kan korta ned kommande t.ex. "öka temp".
Det man också får göra är att ställa in din "talhastighet", jag fick ändra från "normal" till "snabb" för att det ska fungera bra. Så de vanligaste funktioner kör jag via röststyrning utan att behöva använda touchskärmen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
falkn skrev:Visst fungerar röststyrningen bra, men jag förstår inte vad det är som är livsfarligt med att justera tempen med touchskärmen. Det är två klick.
Problemet är att man måste släppa blicken från vägen. Om vägen är dålig ich fet skakar skall du träffa en ruta på 1x2 cm..... eftersom jag ofta har en annan meny uppe måste hag först klicka på fläkt, sedan en gång för vsrje 0,5 grader jag vill justera. Jag har samma problem på motorvägarna här i Polen där hastigheten ofta ligger runt 160 km/h. Ligger man under 160 i vänsterfilen så har man bilar som blinkar bakom..... då har msn ingen lust att småfulla med skärmen

De flesta tester av nya v90/S90/XC90 har samma kritik som jag för just temperaturregleringen. Man vill ha kvar runda reglage

Men nu är jag nöjd. Grym röststyrning. Skall hitta lite fler användningsområden nu.
av falkn
Racetwin2 skrev:
falkn skrev:Visst fungerar röststyrningen bra, men jag förstår inte vad det är som är livsfarligt med att justera tempen med touchskärmen. Det är två klick.
Problemet är att man måste släppa blicken från vägen. Om vägen är dålig ich fet skakar skall du träffa en ruta på 1x2 cm..... eftersom jag ofta har en annan meny uppe måste hag först klicka på fläkt, sedan en gång för vsrje 0,5 grader jag vill justera. Jag har samma problem på motorvägarna här i Polen där hastigheten ofta ligger runt 160 km/h. Ligger man under 160 i vänsterfilen så har man bilar som blinkar bakom..... då har msn ingen lust att småfulla med skärmen

De flesta tester av nya v90/S90/XC90 har samma kritik som jag för just temperaturregleringen. Man vill ha kvar runda reglage

Men nu är jag nöjd. Grym röststyrning. Skall hitta lite fler användningsområden nu.
Jag förstår problematiken. Jag trycker dock direkt på den temperatur jag vill ha istället för +/-. Det här med displayen är väl helt enkelt en vanesak. Så länge man ska ha koll på vad man faktiskt ändrar till är ju inte ett runt hjul bättre, det kräver ju också att man tittar på någon display för att se inställd temperatur.
av Xanthopteryx
"Jag svettas" sänker en grad. "Jag fryser" höjer en grad. "Synkronisera temperaturen" synkroniserar temperaturen (doh...). "Ställ temperaturen på tjugotre grader" well, you get it... "Höj stolsvärmen", "Sänk rattvärmen", "Spela P3", "Ring Anna-Greta" ...
Kolla även på länken ovan för att hitta uppdateringar. Kommer nya ljudfiler ibland.

Funkar inte alltid så bra för mig, men det är för att försöker se vad den klarar av så kan bli en del roliga stunder i bilen när jag försöker förenkla en sak och den föreslår något, inte ens i närheten =)
Det funkar däremot seriöst dåligt när man har en pladderunge som dessutom alltid talar med hög ljudstyrka och inte ens är tyst med mat i munnen. Då, blir den förvirrad. Helt naturligt. Annars så, gällande klimat: En klimatanläggning är ju just det. Jag ändrar nästan aldrig. Ställ in en temp och låt bilen göra jobbet.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]