Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker att det automatiska helljuset på min XC90 MY17 fungerar dåligt. Körde 40 mil i mörker i går kväll, både på mindre vägar och på motorvägar, och blev blinkad på av mötande bilister minst 10-15 gånger under färden. Mest av stora lastbilar och långtradare, men även av andra bilar. Uppenbarligen kände dessa sig bländade av mig. Också när jag körde om bilar framför mig, som jag legat bakom en tid, fick jag arga (tror jag?) blinkningar.

Till slut kändes det så jobbigt att jag stängde av funktionen. Mycket trist. Tycker det är en väldigt bekväm funktion, men jag kan ju inte åka omkring och blända folk hela tiden.

Andra med samma problem? Eller funkar det bra för er?
volvoamatören skrev:Jag tycker att det automatiska helljuset på min XC90 MY17 fungerar dåligt. Körde 40 mil i mörker i går kväll, både på mindre vägar och på motorvägar, och blev blinkad på av mötande bilister minst 10-15 gånger under färden. Mest av stora lastbilar och långtradare, men även av andra bilar. Uppenbarligen kände dessa sig bländade av mig. Också när jag körde om bilar framför mig, som jag legat bakom en tid, fick jag arga (tror jag?) blinkningar.

Till slut kändes det så jobbigt att jag stängde av funktionen. Mycket trist. Tycker det är en väldigt bekväm funktion, men jag kan ju inte åka omkring och blända folk hela tiden.

Andra med samma problem? Eller funkar det bra för er?
Precis köpt min och körde hem den med helljuset på i tron att allt sköttes automatiskt några blinkade, fick sedan klart för mig att man var tvungen att aktivt lägga in den funktionen...
Well körde med auto on och jo fick en bredsida av en tradare men i övrigt så verkar det funka.
Tradarna har ju sina högt placerade positionsljus som möjligen inte har tillräckligt mycket styrka för att trigga sys.
För tradare får man ju oftast blända av manuellt då man bländar dem i hytten innan man ser deras halvljus.

På motorväg tycker jag funktionen funkar halvdåligt och bländar av för sent både för mötande och de framför. På landsväg funkar det mycket bättre.
Är själv lite kluven för funktionen, har adaptiva på snabbaste inställningen och det kan vara ett väldigt blinkande hit å dit. Mest irriterande tycker jag nog är när man haft möte, ser näste möte en bit fram och den drar på fullt helljus för att sedan blända av 1sek senare. Den jag möter tror ju att jag helljusblinkar fast denna har halvljus på...
Jag upplever att det många gånger är dom som bländar av för tidigt som sedan blinkar för att mitt helljus inte bländar av.
Det finns ju dårar som bländar av på andra sidan kullen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]