Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fosho
Tjena!

Har lite planer på att skaffa nya däck till min CC. Men jag har ingen personlig erfarenhet av större tum på denna modell..

Sitter nu på skittråkiga 18-tummare och jag kikar lite smått på 21" (alternativt 20"). Vad är era erfarenheter av 21 tummar på V90/V90CC?

Har någon erfarenhet av skillnaden mellan ljudkomfort på 18 kontra 20/21"? Jag är ganska känslig mot buller men bryr mig inte jättemycket om det bara skiljer lite i ljudnivå..

Som referens tycker jag mina 18" med dubb låter för jävla mycket redan vid 70-80km/h+.

Bonusfråga... 275-däck, är de för breda för en V90? Har hittat ett par 21" med 275/40 till ett bra pris, men osäker på om de passar. ??:-/

Tacksam för all feedback!
av cstigson
Kör idag en V90 med standard 20", vilket jag misstänkte skulle låta en del, men jag är förvånad över hur tyst den är. Vart markant skillnad till det sämre när jag fick på 18" Hakka dubbat nu inför vintersäsongen.
Användarvisningsbild
av Robbi
fosho skrev:Tjena!

Har lite planer på att skaffa nya däck till min CC. Men jag har ingen personlig erfarenhet av större tum på denna modell..

Sitter nu på skittråkiga 18-tummare och jag kikar lite smått på 21" (alternativt 20"). Vad är era erfarenheter av 21 tummar på V90/V90CC?

Har någon erfarenhet av skillnaden mellan ljudkomfort på 18 kontra 20/21"? Jag är ganska känslig mot buller men bryr mig inte jättemycket om det bara skiljer lite i ljudnivå..

Som referens tycker jag mina 18" med dubb låter för jävla mycket redan vid 70-80km/h+.

Bonusfråga... 275-däck, är de för breda för en V90? Har hittat ett par 21" med 275/40 till ett bra pris, men osäker på om de passar. ??:-/

Tacksam för all feedback!
Är du känslig för vägen ska du inte välja större däck. Bilen är ju redan stötig och vägkänslig.
Användarvisningsbild
av fosho
Robbi skrev: Är du känslig för vägen ska du inte välja större däck. Bilen är ju redan stötig och vägkänslig.
Inte känslig för vägen i sig, håller med att den är stötig för det är den tom med 18" men ljudet är jag mer orolig över. Det är ljudnivån jag undrar över hur mycket den skiljer sig, att den är sämre det förstår man, men är det högljutt med 20/21?

cstigson säger själv att han tycker 20" är helt OK.. vilket också låter lovande :) Dessvärre har jag bara hittat 20" med 255/35 profil till bra pris vilket är mindre än mina nuvarande... och det kanske ser konstigt ut på en CC :roll:
av ansjo
Jag kör med 21” på sommaren och blev förvånad hur tyst den gick. Hade en XC60 med 20” tidigare som är betydligt bullrigare.
Nu kör jag på 19” odubbat, vilka är något ljudligare i mina öron.
Användarvisningsbild
av fosho
Låter väl ändå lovande :)

Jag provkörde en XC90 my17 R-d med 19" odubbade vintersulor i mars och upplevde den som väldigt bullrig. Känns nästan som att det har mer med däcken än fälgstorleken att göra i många fall.

Ingen som vet om 275-däck fungerar utan problem på en v90/cc också?
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck fö[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]