Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Massabrassan
#1214921
Satt precis och jämförde bränsleförbrukning mellan volvos 90-serie och några konkurrenter. Tyvärr ingen rolig läsning. Några exempel

V90 D3e FWD man, 116 g/km
Peugeot 508 SW BlueHDI 150, 105 g/km
Passat SW 2.0 HDI Bluemotion, 102 g/km

XC90 D4 FWD, 136 g/km
Peugeot 5008 blueHDI 180, 125 g/km

Rätt mycket högre förbrukning än konkurrenterna. Väldigt tråkigt om man inte hänger med här. Volvo var ju tidiga med t.ex. sina Drive-modeller som blev väldigt uppskattade. Har man helt lämnat energieffektivitet nu?

Både 90-serien och VEA-motorn är ju mycket moderna. Det borde finnas förutsättningar att göra något väldigt effektivt.
av Xanthopteryx
#1214925
Koldioxiden är direkt relaterat till mängden bränsle som går åt, men oavsett: Det är enbart deklarerade värden.
Dessa säger mer om hur bra biltillverkaren varit på att anpassa bilen till rådande testkrav samt hur väl anpassad den aktuella testbilen är till rådande testkrav.
har man tejpat skarvarna i karossen tillräckligt? Har man det bästa däcket med lägst rullmotstånd? Har man förvärmt motorn på rätt sätt? Har man plockat bort generatorn för att inte öda energi på laddning? ...

http://cdn1.mestmotor.se/926bea710ad85d ... 15478f98b5
av Vardelos
#1214927
Xanthopteryx skrev:Koldioxiden är direkt relaterat till mängden bränsle som går åt
Öh va?
Eh, nä

Edit:
Får forska vidare, kan vara så att jag har fel. Men spontant känns det konstigt att dom skulle stå i direkt relation till varandra, så alla bilar genom alla tider som drar 0,8 har alltid t.ex 160gr i utsläpp.
av dfa
#1214929
Har ju inte funnits några incitament för tillverkaren att få ner utsläppen mer än att bilarna precis klarar miljöbilsgränsen, i sverige iallafall.
Så Volvos utsläpp på 116g skall väl ses i det ljuset. Dvs "utsläpp" anpassade efter svenska miljöbilskraven.
Sedan har det ju inte med riktiga utsläpp vid verklig körning att göra ändå tyvärr.
av Massabrassan
#1214942
Vardelos skrev:
Xanthopteryx skrev:Koldioxiden är direkt relaterat till mängden bränsle som går åt
Öh va?
Eh, nä

Edit:
Får forska vidare, kan vara så att jag har fel. Men spontant känns det konstigt att dom skulle stå i direkt relation till varandra, så alla bilar genom alla tider som drar 0,8 har alltid t.ex 160gr i utsläpp.
CO2 är direkt proportionellt mot förbrukningen och bränsletypen. Att elda en liter bensin ger 2,4 kg CO2. En liter diesel ger 2,7 kg.

Valde det därför som en jämförelse eftersom utsläpp är lättare att hitta.
dfa skrev:Har ju inte funnits några incitament för tillverkaren att få ner utsläppen mer än att bilarna precis klarar miljöbilsgränsen, i sverige iallafall.
Så Volvos utsläpp på 116g skall väl ses i det ljuset. Dvs "utsläpp" anpassade efter svenska miljöbilskraven.
Sedan har det ju inte med riktiga utsläpp vid verklig körning att göra ändå tyvärr.
Incitament finns nog. Alla bilar över 111 g får högre skatt i Sverige(och säkert har många andra länder en liknande skatt). Sedan så har tillverkarna krav på sig att deras bilar inte får släppa ut alltför mycket i snitt. Många snåla bilar innebär att man kan sälja fler törstiga (och dyra).

Så nog lär Volvo ha gjort allt de kan för fina siffror.

Sedan att NEDC är usel på att visa verklig förbrukning håller jag med om. Men den är klart funktionell för jämförelser.
av Xanthopteryx
#1214945
Vardelos skrev:
Xanthopteryx skrev:Koldioxiden är direkt relaterat till mängden bränsle som går åt
Öh va?
Eh, nä

Edit:
Får forska vidare, kan vara så att jag har fel. Men spontant känns det konstigt att dom skulle stå i direkt relation till varandra, så alla bilar genom alla tider som drar 0,8 har alltid t.ex 160gr i utsläpp.
Självklart skiljer det beroende på drivmedelstyp (var lite otydlig i det), men till exempel bensin, normbensin, ger 2.28 kg CO2 per liter bränsle vid fullständig förbränning. Detta ger cirka 157 gram koldioxid per km för en V90 T4 som drar 0,69 blandad körning. Deklarerad är 156 gram koldixod. Felmarginal i konvertering mellan kg (som bränsle normalt mäts i i dylika fall) och volym ger säkert den där sista siffran.
Så vet du bränslet och vad normbränslet av den typen ger i koldioxid så vet du hur mycket bilen drar enligt deklaration.
Sedan är det såklart skillnad på bensin och bensin men man använder standardiserade metoder vid testerna, men det kvarstår ändå att vet du det aktuella bränslets koldioxidrest vid förbränning ('bara' att räkna ut om du har ingående komponenter) så vet du förbrukningen om du vet koldioxidutsläppet.
Säkerligen så de räknar ut koldioxiden också - att man mäter förbrukningen i något lämpligt mått och sedan bara en formel för koldioxidvärdet.
av Xanthopteryx
#1214947
Massabrassan skrev:Satt precis och jämförde bränsleförbrukning mellan volvos 90-serie och några konkurrenter. Tyvärr ingen rolig läsning. Några exempel

V90 D3e FWD man, 116 g/km
Peugeot 508 SW BlueHDI 150, 105 g/km
Passat SW 2.0 HDI Bluemotion, 102 g/km

XC90 D4 FWD, 136 g/km
Peugeot 5008 blueHDI 180, 125 g/km

Rätt mycket högre förbrukning än konkurrenterna. Väldigt tråkigt om man inte hänger med här. Volvo var ju tidiga med t.ex. sina Drive-modeller som blev väldigt uppskattade. Har man helt lämnat energieffektivitet nu?

Både 90-serien och VEA-motorn är ju mycket moderna. Det borde finnas förutsättningar att göra något väldigt effektivt.
Nu har jag inte tittat i detalj på bilarna men kan en Del av förklaringen vara att Vovlon är tyngre?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1214949
Volvo väger fasen så mycket. Det går tyvärr inte på rätt håll.
De måste hitta nåt sätt att hålla hög säkerhet men få ner vikt.
av Malmstroem
#1214951
Kan inte tycka att jämförelsen är direkt relevant.

Har du suttit i en XC90 och en 5008? Det är inte riktigt samma storlek på bil...

V90 är också signifikant större och tyngre än dina andra två exempel...

Volvo har blivit bättre på bränsleförbrukning. Om du jämför äpple mot äpple så är de i paritet med sina konkurrenter. Naturligtvis kommer en mindre bil att ta mindre bränsle i de allra flesta fallen...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Länkarmsbyte

Hur lång tid tar det att byta en länkar[…]

Jaja, vi släpper det där, vi har helt o[…]

Motor 850

Jess flexen sitter i grenröret och de ser lik[…]

Jag loggar in på Appen spotify och allt funk[…]