Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
Har haft T8 sen september. Strömförbrukningen har enligt strömräkningen gått upp med ca 800 kwh i september och oktober jämfört med tidigare år. Det är ju påtagligt att det här gått upp så mycket just efter jag gick bilen i september, från 200 till 1000 kwh. Laddar batteriet 1 gång pr dag, vilket borde innebära mellan 8 och 10 kwh per dag, eller 200-300 kwh i månaden. Har jag missat nåt?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
barcusmrandt skrev:Har haft T8 sen september. Strömförbrukningen har enligt strömräkningen gått upp med ca 800 kwh i september och oktober jämfört med tidigare år. Det är ju påtagligt att det här gått upp så mycket just efter jag gick bilen i september, från 200 till 1000 kwh. Laddar batteriet 1 gång pr dag, vilket borde innebära mellan 8 och 10 kwh per dag, eller 200-300 kwh i månaden. Har jag missat nåt?
800 för sept OCH okt, eller 800/månad?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Hur många mil kör du på el, som du laddat hemma?
av Nizzexc90
Min ligger på mellan 6 till 9 KWH per dag "Laddning" + 0.300 till 0.500 KWH vid förvärmning av bilen.

Det här har jag från 7/11 tills idag 28/11
155.54
TOTAL CHARGED (KWH)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
barcusmrandt skrev:Mellan 35 och 40 km pr dag ungefär.
Det innebär att något är fel. Den förbrukningen motsvarar samma bränslekostnad som en bensin eller dieselbil.
Bor du så att du kan läsa av din elmätare varje dag? Du kan ha ett elfel på något annat också.
Börja med att kolla ett dygns elförbrukning utan att du laddar bilen. Sedan ett dygn där du laddat bilen.
Eller, om det går, koppla in en effektmätare mellan uttaget och bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan inte ladda så mycket per dag till bilen. Batteriet tar inte emot mer än 8-10kwh som du skriver. Bara om du är ute och kör där emellan kan du ju ladda mer.
Har du mätare så du kan se att det är just uttaget du har bilen på som dragit iväg?

Laddar du via shucko-uttag eller har du satt in något annat?

Om du laddar i vanligt shucko kan du ju köpa en elmätare (se till att den klarar 13A/3000w, eller 2300w om du kan ställa ner och ladda med 10A) och sätta in för att se vad du drar där.
av phantomblot
Man kan jo ikke uten videre sammenlikne uke for uke, måned for måned eller år for år. Særlig ikke hvis man har eloppvarming.

Om 2000W varmekabler står på 10 timer mer den ene uken enn den andre, tilsvare jo det to fulle ladinger av bilen.

Det er jo selvfølgelig noe tap i invertere og batteriet (som varme), men det skal ikke være mange prosent. Sannsynligvis mindre enn 10%.
Senast redigerad av 1 phantomblot, redigerad totalt 0 gånger.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.