Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jgbptl
Hej!

Är en rätt så nöjd ägare av en Volvo V90 T8 sedan någon vecka. Men, är det andra som också noterat att den verkar vara väldigt känslig för grus på vägen? Att det ibland far upp en sten som lägger sig mot bromsskivan händer väl nästa alla bilar med skivbromsar, men på den här händer det i princip varje dag! Är det alltid så med V90 eller är det bara min?
av angarna
Helt övertygad om att det hela beror på din lokala entreprenörs oförmåga att använda den rätta anvisade fraktionen av bergkross.
En entreprenör är en girig jävel som aldrig skäms för att ta för mycket betalt :evil:
Användarvisningsbild
av jgbptl
Tack för svaren! Det har säkert bl a med dimensionen på stenarna att göra men samtidigt måste det nog också vara något som är annorlunda på V90 jämfört med V70 eftersom det är en så markant skillnad (och händer på flera olika ställen med olika snöröjningsentreprenörer). Ska kolla de andra trådarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart det beror på bilen. Vår BMW har fått sten mellan sköld och skiva över 100 ggr på samma väg där vår XC70 fått det 1 gång :-O)

BMW får dessutom upp sten ca 10 ggr så ofta med breda sommardäck som med smala vinterdäck på där det händer väldigt sällan.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]