Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
Jag har hyrt en v90 inscription ganska ofta det senaste året, kört kanske 800mil, pilot assist har gjort att jag bett om v90 varje gång jag hyrt bil.

Jag vart så himla nöjd med detta så nu slog jag till, har beställt en v90 cc pro, business advanced, teknik, voc, som levereras v4.

Nu när jag ligger och läser så står det att pilot assist bara funkar till 50kmh!!!!??? Jag har använt den upp till 140 på hyrbilen.

Nu är jag väldigt förvirrad och ganska irriterad.
Kan någon förklara?
av Vardelos
Nu har jag läst på internet lite, pilot assist 2 kan man uppgradera till och då funkar det att köra snabbare än 50.
130 har jag läst på några ställen och 140 på andra.

Så frågan är, får jag pilot assist 2 på en bil som levereras -18, eller måste man fortfarande uppgradera?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Upp till 50km/h gäller årsmodell 2016.
2017 och framåt har Pilot Assist 2 = 140km/h

För de som har den första versionen kan man numera uppgradera till version 2.
Ska själv göra det om en månad när jag ska in på service.
av TurboJonte
Vardelos skrev:Nu har jag läst på internet lite, pilot assist 2 kan man uppgradera till och då funkar det att köra snabbare än 50.
130 har jag läst på några ställen och 140 på andra.

Så frågan är, får jag pilot assist 2 på en bil som levereras -18, eller måste man fortfarande uppgradera?
Du får version 2. Det var bara dom första årsmodellerna av XC90 som hade version 1 tror jag.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Användarvisningsbild
av RilleS
Jag har en V90CC -18 och använder Pilot Assist i 100+, men det verkar som det skiljer mellan olika modeller.

Tittar man i manualen för V90CC -18 på nätet så står det:
För bilar med automatisk växellåda gäller:
• Pilot Assist kan följa ett annat fordon i hastigheter från stillastående upp till 200 km/h (125 mph).
• Pilot Assist kan ge styrassistans från nära stillastående upp till 140 km/h (87 mph).
För bilar med manuell växellåda gäller:
• Pilot Assist kan följa ett annat fordon i hastigheter från 30 km/h(20 mph) upp till 200 km/h(125 mph).
• Pilot Assist kan ge styrassistans från 30 km/h(20 mph) upp till 140 km/h(87 mph).

Tittar man däremot på en XC90 -16 så är det som du säger upp till 50 km/h:
Pilot Assist ger en bekvämare körning i långsam trafik – upp till 50 km/h (30 mph) – på motorvägar och stora leder.
av Vardelos
Tack :)

Pjuh, då kan jag pusta ut och sova gott inatt.
Det var främsta anledningen till att jag köpte ny bil faktiskt, jag kör mer än 4000 mil per år och efter en dag med 160 mil och pilot assist så är man faktiskt ganska utvilad, annat är det med min nuvarande skoda, då är jag helt svettig när jag kommer fram.
av Leopold
Vardelos skrev:Tack :)

Det var främsta anledningen till att jag köpte ny bil faktiskt, jag kör mer än 4000 mil per år och efter en dag med 160 mil och pilot assist så är man faktiskt ganska utvilad, annat är det med min nuvarande skoda, då är jag helt svettig när jag kommer fram.
Men dessa system har aldrig varit avsedda att ersätta en vaken förare.

Jag tror du behöver fundera på om du ska köra 160 mil på en dag... låter inte klokt att du sätter din tillit till div hjälpsystem.
Leopold skrev:
Vardelos skrev:Tack :)

Men dessa system har aldrig varit avsedda att ersätta en vaken förare.

Jag tror du behöver fundera på om du ska köra 160 mil på en dag... låter inte klokt att du sätter din tillit till div hjälpsystem.
Jag håller med i att man blir mer utvilad. Slipper korrigera hela tiden för att hålla sig i filen. Slipper anpassa farten efter den framför. Kan fokusera på att övervaka och hålla koll på trafiken istället.
Har alltid en hand ledigt hängande nedtill på ratten. Då känner jag omk den fortfarande är aktiv, kan stötta om den velar vid en avfart, den känner att jag håller i ratten och avbryter inte, etc.
Flyget gör samma sak: Sätter sin tillit till hjälpsystem. Ännu mer tillit.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.