Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V90 -17 T5.
På morgnarna när jag lämnar av dottern på förskola sitter oftast lillgrabben kvar.
Finns det möjlighet att låta bilen vara igång, för värme, musik mm och samtidigt ha den låst?

Har försökt låsa via handtaget och nyckeln men inte lyckats. Antar att jag skulle kunna start bilen med VOC men är osäker på om den är larmad för rörelse i bilen då.
Fundera ett tag till på hur lämpligt det är att lämna ett barn ensam i en låst bil med motor igång. Personligen anser jag att man INTE ska göra det.
Vet inte hur det är med bensinare, men på vår diesel kan man välja "Behålla klimatkomfort" efter att motor stängts av så att man använder motorvärmen att fortsätta värme kupen, men även den stängs av om man låser bilen.
Som jag ser det går det inte att låsa bilen, med motorn igång.
Det är väl även precis jätteolagligt att göra detta?
grillchips skrev:Det är väl även precis jätteolagligt att göra detta?
Är det inte lag på max en minuts tomgångskörning?

Jag får kämpa med mina demoner varje gång jag ser någon som lämnat bilen med motorn igång. :evil:
Vet en lösning men den säger jag inte :wink:

I vilken grad det är olagligt känns som det minsta problemet :wink:
Har kört vänners barn samt släktingars och de har oftast kopplat loss sig själva när vi parkerat. Så därav att ha motorn igång och ett barn som skulle kunna få för sig att det är spännande att sitta i pappas stol och råka kunna få iväg bilen känns ju sådär tyvärr, risken är väl större om man har automat för att det skulle hända.
Hur är det, ”Behåll klimatkomfort”, kräver det att nyckeln är kvar i bilen?
jcartel skrev:Hur är det, ”Behåll klimatkomfort”, kräver det att nyckeln är kvar i bilen?
Har inte provat, men den stängs av om du låser bilen. Bara att prova.
Jonathan81 skrev:Har en V90 -17 T5.
På morgnarna när jag lämnar av dottern på förskola sitter oftast lillgrabben kvar.
Finns det möjlighet att låta bilen vara igång, för värme, musik mm och samtidigt ha den låst?

Har försökt låsa via handtaget och nyckeln men inte lyckats. Antar att jag skulle kunna start bilen med VOC men är osäker på om den är larmad för rörelse i bilen då.
Behåll klimatkomfort funkar riktigt bra. Jag har inte provat låsa med reducerat låsläge dock. Den borde väl fungera då, eller?
Vad jag vet funkar strömuttagen i bilen i tio minuter efter stopp?
Radio? Vet inte riktigt faktiskt. Funkar en nyckel i bilen för att ha aktivt tändläge när man låser med reducerat larmläge? Obs - risken för att starta!
jcartel skrev:Hur är det, ”Behåll klimatkomfort”, kräver det att nyckeln är kvar i bilen?
Ser inte ut så att man kan låsa bilen med det igång enligt manualen.

http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 5170a569a9
Senast redigerad av 1 Jefe, redigerad totalt 0 gånger.

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]