Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
De senaste dagarna så vägrar min T8 köra på el ca 50% av tiden, fast batteriet är fulladdat. Nån som vet vad det här kan bero på? Ser ingen speciell anledning till varför.
Bild
av barcusmrandt
NorskT8 skrev:Forvarmer du bilen før du kjører? Det er en forutsetning for å kjøre elektrisk når det er kaldt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja ibland gör jag det, inte idag dock. Men verkar ju konstigt eller. Kan inga el-bilar köra under 7 grader om de inte är förvärmda då? Och i så fall, vid vilken temperatur går gränsen?
av barcusmrandt
Nu förstår jag varför det var så här. Jag hade för lite bensin! Skulle prova att förvärma bilen i morse men det ville den inte pga lite bensin. Den ville heller inte köra på ren el. Drog och tankade och då kunde jag köra på ren el igen utan problem. Hypotesen blir då att den behöver en viss nivå bensin för att kunna köra värmaren när batteripaketet behöver värmas.
Användarvisningsbild
av fjohan82
En helt annan sak: Snittar en V90 T8 14,5l/100km eller tänker jag helt galet...? Visst, rejäl effekt, men den har ju en elmotor också...?
av barcusmrandt
fjohan82 skrev:En helt annan sak: Snittar en V90 T8 14,5l/100km eller tänker jag helt galet...? Visst, rejäl effekt, men den har ju en elmotor också...?
Nej jag har på momentanförbrukning. Jag kör i normalfallet ca 90% på el, och på bensin snittar jag runt 6,5 nu verkar det som. Räknar man in 90% el på det så blir det betydligt lägre! Förbrukning är ju alltid lite upp till körstil osv, och det gäller ju extra mycket med T8 eftersom det beror på hur "duktig" du är att ladda. Jag laddar 2 gånger om dagen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
barcusmrandt skrev:
fjohan82 skrev:En helt annan sak: Snittar en V90 T8 14,5l/100km eller tänker jag helt galet...? Visst, rejäl effekt, men den har ju en elmotor också...?
Nej jag har på momentanförbrukning. Jag kör i normalfallet ca 90% på el, och på bensin snittar jag runt 6,5 nu verkar det som. Räknar man in 90% el på det så blir det betydligt lägre! Förbrukning är ju alltid lite upp till körstil osv, och det gäller ju extra mycket med T8 eftersom det beror på hur "duktig" du är att ladda. Jag laddar 2 gånger om dagen.
Aha, ja det låter som en mer verklighetstrogen bild av förbrukningen...
av phantomblot
Ikke min. Jeg ligger på ca 6.4l/100km.

Men jeg har et kjøremønster som passer batteriet perfekt. Jeg kan kjøre til og fra jobb (og litt butikk) to ganger på én lading, og jeg kan dra på til og fra trening og besøk på én lading. Mer enn halvparten av turene har 0 bensinforbruk.

Om man kjører mye småkjøring uten strøm på batteriet, kan jeg se at man kan havne på 14l/100 km, men i min kjørelogg, har jeg ingen turer over 20km med snittforbruk på over 13.5/l/100 (og de fire som er over 10l/100km er Polestar-relaterte, eller bruk av "Charge")
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]