Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när vi börjar gå mot kallare tider så känns det ju bra att kunna värma bilen innan man ska iväg, men inte då, får felmeddelande både o VOC och bilen.
I bilen står det Parkeringsklimat Tillfälligt ej tillgängligt och i VOC står det Förkonditioneringen fungerar ej som tänkt. Är det någon mer som har/har haft motsvarande problem?
Bilen skall in på torsdag så det vore ju inte så dumt om att kunna meddela att andra haft motsvarande problem, och vilka åtgärder som vidtagits.
Jag får meddelande: "Parkeringsklimat Ej tillgänglig laddningsnivå för låg". Och jag kör minst 5-10 mil om dagen som borde räcka för att ladda batteriet.

Start/Stopp funktionen har inte varit tillgänglig på flera veckor.
Jag fick samma meddelandet i morse på min telefon men när jag väl kom in i bilen så hade den värmt upp sig ändå.
Ladda batteriet till att börja med. Finns mängder med elektronik som tar av batteriets kapacitet och det som påverkar mycket är värmaren.
Problemet kommer med kylan då värmare körs mera och batterikapacitet sjunker. Finns mycket skrivet om problemet och tidigare modeller.
Sedan finns det ju nadra problem t.ex. start/stopp som väl använder ett eget mindre batteri för den funktionen, men även det ska ju laddas (funktionen har inte så stor betydelse för mig om den fungerar eller inte :wink: )
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
AndS skrev:Ladda batteriet till att börja med.
Får inga meddelanden om låg batterispänning, och det kvittar om jag kört en mil eller 80 mil, problemet kvarstår.
Samma meddelande hos mig också de senaste 2 veckorna. Bilen är 6 månader så jag vill inte tro att batteriet är dåligt men i dessa "tekniktider" så kanske det är så. I våras körde jag värmaren 2-3 gånger utan problem via appen. Får åka till verkstaden och höra. Som tur har jag även elvärmare/kupéuttag.
Batteriet behöver inte vara dåligt, men all elektronik och framför allt bränslevärmare så finns det behov att behöva underhållsladda batteriet. Själv har jag laddat det 2-3 ggr/vinter samt inför vintersäsongen, de senaste 10 åren med bränslevärmare. T.o.m. Volvo skriver att kör man korta sträckor ska man fundera över att stänga av extra tillskottsvärmare.
Men visst finns det även andra fel som kan orsaka felmeddelanden.
Batteriet blev urladdad för snabbt med tidigare mjukvaru-versioner. Och jag brukade få larm om att det var för låg laddning flera ggr om, fast jag inte använde värmare och jag körde flera mil dagligen.

Jag har varit på verkstad 6 ggr och jag fick höra om att mjukvaran blev uppdaterat varje gång. :?:

Jag har själv mätt batteriet:
med motor avstängd--> ca 12,5 VDC
med motor på--> drygt 14 VDC.

Så efter en snabbt analys verkar det inte vara fel på batteriet.

PS:
Spänningsmätningen gjorde jag direkt efter att jag parkerade bilen. Och jag gjorde tester om att starta värmaren efter att jag har parkerad bilen och då funkar det bra. Men värmaren brukar inte funka när man behöver den som mest på morgonen då bilen har varit parkerad i mer än 12 timmar.
Efter lite felsökning så har de förutom att ladda ny ännu en uppdatering av programvaran i bilen även konstaterat att cirkulationspumpen för värmaren inte fungerar som den ska, byte om två veckor.
Förhoppningsvis så kommer det att lösa problemet.
Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]

Gasspjäll- justering.

Tack för svar! Anledning till frågan […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]