Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DejanXC60
Vad är vitsen att betala 9200kr för 10hk/40Nm? Känner man verkligen någon skillnad? Hör gärna av er som har uppgraderat
Användarvisningsbild
av skyrazer
Det handlar om så mycket mer än bara effektökning när det gäller Polestar (mot många andra "trimfirmor" som bara höjer toppeffekten).
Saxat från Volvo:
Med Polestar Performance-optimering höjer du körglädjen och ökar prestandan i din Volvo. Tekniken har utvecklats av Polestar i nära samarbete med motoringenjörerna hos Volvo. Bilen känns mer aktiv att köra samtidigt som säkerheten ökar i situationer där ytterligare prestanda behövs, exempelvis vid omkörningar.
Samtliga motorer är optimerade med fokus på vridmoment och effekt inom det varvtalsområde som föraren oftast utnyttjar, det vill säga mellanregistret. Den ökade prestandan ger utslag när den behövs som mest; i långa uppförsbackar eller vid omkörningar, vilket ger en ökad säkerhet då en bättre acceleration minskar tiden det tar att göra en omkörning.
För bilar med Drive-E-motorer optimeras inte bara motoreffekten utan också växellåda och gasrespons. Växellådan växlar snabbare, byter inte växel mitt i en kurva vid aktiv körning och gasresponsen är omkalibrerad för en mer aktiv körkänsla.
Allt detta erbjuds utan att den certifierade bränsleförbrukningen eller utsläppsnivån ökar, vilket gör att bilens miljöpåverkan är oförändrad.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
DejanXC60 skrev:Det låter bra. Någon som har erfarenhet utav detta som kan berätta lite mer.
Jag kan bara tala om bensinarna och har också fått intrycket att det märks mer där för att de normalt har mindre vrid jämfört med dieslarna. I vilket fall så ändrades beteendet på min bil ganska brutalt, inte nödvändigtvis speciellt mycket mer effekt men skönare att köra, bättre gasrespons när man behöver den.

Det verkar som dom skippat "gubbfiltret" och bilen går nu som du trycker på gasen (utan utplanade accelerationskurvor), dvs det är lätt att spinna om man inte lägger på "gubbfiltret" själv. 255 sommarsulorna spinner på ren asfalt och dubbade 235 vintersulorna spinner upp till 70-90 km/h med lätt gas på vintrigt underlag. Vridet verkar komma betydligt tidigare och håller sig hela vägen upp.

Lite sportigare känsla helt enkelt, om du inte vill lägga 9200 så vänta till kampanjen så får du den för 6900...
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Mechanum tar 6900 för optimering nu vilket dom väl iof alltid gör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av skyrazer
Enda erfarenheten var av fars gamla V70 2008 2,4D Aut 163hk som fick 205hk plus ex antal i vrid.
Det var inte samma bil någonstans, från att vart otroligt trött och högvarvig (för att vara diesel) så blev den pigg och spöade i stort sett min T5:a 2005 på den tiden. Vi mätte aldrig bilarna sida vid sida men det kändes banne mig som det när man körde den :)
av Psyko
Har provkört både XC90 och S/V90 före o efter Polestar och jag tycker det gör en enorm skillnad. Man ska inte stirra sig blind på siffrorna, förändringen känns mer än siffrorna visar.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]