Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett par gånger fått meddelande om att "Accelerationsförmågan nedsatt" samtidigt som en ikon med en sköldpadda visas. Det har dykt upp när jag kört bilen lite tufft och meddelandet stämmer verkligen för bilen blir riktig svag och slö! Bilen är en V90 med D5AWD med Polestaruppgradering. Före Polestaruppgraderingen fick jag aldrig detta meddelande, så det finns kanske skäl att misstänka ett samband. Första gången jag fick meddelandet stannade jag och stängde av motorn och problemet försvann direkt. Senast så körde jag vidare i slött tempo och efter ca 5-10 minuter försvann meddelandet och bilen funkade sam vanligt.
Tacksam för svar om någon råkat ut för samma sak och fått klarhet i vad det beror på.
zweistein skrev:Har ett par gånger fått meddelande om att "Accelerationsförmågan nedsatt" samtidigt som en ikon med en sköldpadda visas. Det har dykt upp när jag kört bilen lite tufft och meddelandet stämmer verkligen för bilen blir riktig svag och slö! Bilen är en V90 med D5AWD med Polestaruppgradering. Före Polestaruppgraderingen fick jag aldrig detta meddelande, så det finns kanske skäl att misstänka ett samband. Första gången jag fick meddelandet stannade jag och stängde av motorn och problemet försvann direkt. Senast så körde jag vidare i slött tempo och efter ca 5-10 minuter försvann meddelandet och bilen funkade sam vanligt.
Tacksam för svar om någon råkat ut för samma sak och fått klarhet i vad det beror på.
Motor, växellåda eller annat har blivit för varmt anser bilen. Står i instruktionsboken om detta.
Xanthopteryx skrev:
Motor, växellåda eller annat har blivit för varmt anser bilen. Står i instruktionsboken om detta.
Låter knappast troligt eftersom dagens tuffa körning endast varade i 5 till 10 minuter. Skulle så vara fallet blir man ju riktigt betänkt på kvaliteten i automatlådan. Några sådana problem har jag aldrig haft med mina tidigare Saab aero och BMW som haft fler hästar att ta hand om.
Om felmeddelandet skulle bero på att lådan blivit för varm skulle detta indikerats med en ikon med kugghjul och termometer enl instr.boken.

Tro fortfarande mer på samband med Polestaruppgradering.
zweistein skrev:
Xanthopteryx skrev:
Låter knappast troligt eftersom dagens tuffa körning endast varade i 5 till 10 minuter. Skulle så vara fallet blir man ju riktigt betänkt på kvaliteten i automatlådan. Några sådana problem har jag aldrig haft med mina tidigare Saab aero och BMW som haft fler hästar att ta hand om.
Om felmeddelandet skulle bero på att lådan blivit för varm skulle detta indikerats med en ikon med kugghjul och termometer enl instr.boken.

Sorry, missade sköldpaddan (lite mycket trött).
Kontakta Volvo skulle jag göra då. Finns säkert någon felkod över vad som anses felas.
Man kan ju tänka sig att momentomvandlaren blivit för varm också och detta kanske inte spelar in på växellådan? Har du AWD? Kan den ha blivit för varm? Man skulle verkligen vilja vetea vilken sensor som larmar.
Xanthopteryx skrev:
zweistein skrev:
Xanthopteryx skrev:

Sorry, missade sköldpaddan (lite mycket trött).
Kontakta Volvo skulle jag göra då. Finns säkert någon felkod över vad som anses felas.
Man kan ju tänka sig att momentomvandlaren blivit för varm också och detta kanske inte spelar in på växellådan? Har du AWD? Kan den ha blivit för varm? Man skulle verkligen vilja vetea vilken sensor som larmar.
Helt OK, även solen har fläckar. Jag ska in på min första årsservice om 2 veckor, men har en 100-milafärd att göra dessförinnan. Skall dock ta kontakt med min servicekille och kolla så att det inte blir några problem om jag kör lugnt och fint. Jag kommer att lägga upp vad man kommer fram till så att alla intresserade får veta resultatet.
Har haft samma problem, sköldpaddan och nedsatt accelerationsförmåga. Kör XC90 D5, dock utan polestar. Det finns/fanns en serviceåtgärd på Power puls systemet, fick den i somras och har därefter inte haft några problem.
Det de gjorde var att byta en luftslang och en konsol.
uniformerad skrev:Har haft samma problem, sköldpaddan och nedsatt accelerationsförmåga. Kör XC90 D5, dock utan polestar. Det finns/fanns en serviceåtgärd på Power puls systemet, fick den i somras och har därefter inte haft några problem.
Tack! Då har vi en lösning på problemet.
zweistein skrev:
uniformerad skrev:Har haft samma problem, sköldpaddan och nedsatt accelerationsförmåga. Kör XC90 D5, dock utan polestar. Det finns/fanns en serviceåtgärd på Power puls systemet, fick den i somras och har därefter inte haft några problem.
Tack! Då har vi en lösning på problemet.
Förhoppningsvis löser det även ditt problem
Jag har fått samma felmeddelande i min bil två gånger under veckan som var, XC90 D4.
Körde på motorväg, farthållare 125 km/h, ingen buskörning alls. När jag parkerade och startade bilen 25 minuter senare försvann meddelandet.
Har inte haft tid att söka verkstaden, kommer göra detta under veckan.
Flajjan skrev:Jag har fått samma felmeddelande i min bil två gånger under veckan som var, XC90 D4.
Körde på motorväg, farthållare 125 km/h, ingen buskörning alls. När jag parkerade och startade bilen 25 minuter senare försvann meddelandet.
Har inte haft tid att söka verkstaden, kommer göra detta under veckan.
Även jag fick mina felmeddelanden när jag körde på farthållaren, runt 100 km/h. Fick bara felmeddelandet, men märkte ingen skillnad på accelerationen. Hur som helst, har som sagt inte fått det igen sedan de bytte lyftslangen och konsolen.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]