Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adv1
Hej!

Vad tankar ni i era T5/T6-bilar? Enligt insidan av tanklocket är E5 och E10 tillåtet. I instruktionsboken står det samma sak och sedan en annan rad där man nämner att man kan tanka RON95 vid normal körning och RON98 för bästa prestanda samt lägre bränsleförbrukning. Antar att E10 är 95 och E5 är 98 då? Tycker det är lite förvirrande så därför undrar jag vad ni tankar i era bensinare :)
av Nizzexc90
adv1 skrev:Hej!

Vad tankar ni i era T5/T6-bilar? Enligt insidan av tanklocket är E5 och E10 tillåtet. I instruktionsboken står det samma sak och sedan en annan rad där man nämner att man kan tanka RON95 vid normal körning och RON98 för bästa prestanda samt lägre bränsleförbrukning. Antar att E10 är 95 och E5 är 98 då? Tycker det är lite förvirrande så därför undrar jag vad ni tankar i era bensinare :)
E10, bränsle som består av 10 procent etanol och 90 procent bensin.
E5, bränsle som består av 5% etanol och 95% bensin.
Oktantalet 95 eller 98 avser inte procentandelen bensin utan är ett mått på bränslets förmåga att motstå knackningar.
Användarvisningsbild
av frasse4
E85 har oktantal över 100 så E10 borde ha högre än E5.
av adv1
Nizzexc90 skrev:
E10, bränsle som består av 10 procent etanol och 90 procent bensin.
E5, bränsle som består av 5% etanol och 95% bensin.
Oktantalet 95 eller 98 avser inte procentandelen bensin utan är ett mått på bränslets förmåga att motstå knackningar.
Det är jag medveten om, men E5 och E10 borde rimligtvis motsvara de bensinsorter som går att välja mellan idag? Jaja jag tankade den full med 98 iaf :D
av Tilly
Finns det verkligen något bensinbolag i Sverige idag som säljer bensin med 10% etanolinblandning? Det har varit prat om att införa det men jag har aldrig hört något konkret om att så har gjorts. Jag tror därför man kan utgå ifrån att alla bensin i Sverige idag har 5% etanolinblandning. Ja, utom E85 då förstås men det säger ju sig självt.

Att det står på tanklocket att bilen kan köras med 10% etanolinblandning beror väl på att det finns i andra länder och att man vill upplysa om att det är okej att tanka detta om det skulle införas i det land där bilen är såld.
av Uninium
En liten googling och tex okq8 kör på: inblandar vi i 5% förnybar etanol i bensin 95 och upp till 5% förnybar etanol i bensin 98. Utöver denna förnybara inblandning av etanol innehåller Bensin 95 i delar av Stockholm upp till 8% förnybar syntetisk bensin.

CircleK
Låginblandning med max 5% etanol kan finnas i milesPLUS 98.

5% etanol i vår 95-oktaniga bensin

Preem
Vanliga 95 max 5% etanol,98 upp till 5% etanol.

Preem Evolution Bensin innehåller 10% biobensin, 1% ETBE samt 5% etanol. En standardbensin innehåller idag alltid 5% etanol. Det innebär att Preem Evolution Bensin totalt har 16% förnybart innehåll. ETBE är en bensinkomponent som tillverkas av etanol.

ST1 95 5% etanol

Sen finns det nått som heter :1st bensin REnewable innehåller mer än 10 % biokomponenter

Denna bensin har dom dock bara på 9st stationer i Sverige.

Ingo
95 5% etanol
98 max 5% etanol

Shell
95 max 5% etanol
98 kan innehålla upp till 5% etanol
V-power max 5% etanol
Senast redigerad av 1 Uninium, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi kan nog vänta oss högre inblandning av etanol även i Sverige inom nått år eller ett par. I alla fall om det här går (gått) igenom.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... lbranslen/
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av Tilly
Kanske blir det så. Men å andra sidan är det väl åtminstone fem år sedan jag hörde att etanolinblandningen skulle öka till 10% och än har ju inget hänt.

Mer än 10% etanol tror jag inte det blir i alla fall. 10% är ju infört i vissa europeiska länder och har ju blivit en slags standard. Många nya bilar är ju också mycket riktigt godkända för upp till just 10%. Skulle man öka inblandningen ännu mer så måste ju både tekniken och juridiken ändras ytterligare en gång och det gissar jag ligger längre fram i tiden.
Senast redigerad av 1 Tilly, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Juridiken kan behöva ändras men av vad jag förstått från vissa trådar här på forumet kör många redan med upp till 50% etanol i sina gamla bensinbilar. Motorerna och bränslesystemen klarar av vad det verkar betydligt mer än 10%. Så det handlar ju mer om att tillverkarna godkänner eller blir via lag tvingade att godkänna högre inblandning.
Troligen inte så lätt att få till så vi får väl se hur det går. Jag skulle dock inte vara orolig för att tanka en bensinbil med inblandning på 30% etanol, men skulle under garantitiden på bilen kanske vara lite mer försiktig så att inte biltillverkaren kan skylla på det om det blir nått problem med motor/bränslesysetem.

Edit: Den här tråden jag tänkte på;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=126330
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]