Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drawman
Undrar om det är några här inne som privatleasar V90? I så fall får ni gärna skriva vad ni har valt för modell (motor), utrustning, miltal och vad ni får betala varje månad. Kan vara intressant också och veta vilken Volvohandlare som ni hämtat ut bilen hos.
Användarvisningsbild
av drawman
Ingen på forumet som privatleasar en V90? :roll: bara privatköpare och tjänstebilister som hänger här kanske? :lol:
av Lövet
Det är ju bara att du går in i konfiguratorn och bygger en bil och kollar själv? Står ju tydligt vad det kostar. På privatleasing prutar man sällan så det som står där är i princip vad du kommer få betala. En någorlunda vettigt utrustad (Momentum, Klimatpkt, On call och drag) kostar 6600kr/mån via Volvo Inclusive 36 mån.

Tips om du vill få ner månadskostnaden är att välja så lite lösa tillbehör som möjligt. Dessa räknas nämligen vara värda hälften av restvärdet för bilen och paketen så det blir fort väldigt dyrt.
av dfa
Kör privatköp med lån eftersom det passar bäst. Har precis sålt bilen ( V90 D3 ) och eftersom jag gillar kalkyler har jag räknat rätt mycket på bilen och anser mig ha rätt bra koll på vad den kostat.
Med låneränta, skatt, försäkring och värdeminskning blev min kostnad lite mindre än 3500 (netto) per månad eller runt 24 kr/mil (exklusive bränsle och trängselskatt)
Service är inte inräknat eftersom jag inte gjorde någon, men hade varit lätt att räkna med om man väljer serviceavtal med månadsbetalning.

En starkt avgörande faktor om man räknar på kostnad för att använda bil som jag gör (lån) är hur mycket man lyckas pressa ner priset vid köp.
EDIT: samt såklart att behålla ett så högt pris som möjligt genom sälja privat och inte byta in.

EDIT2 Nörderi: använder PMT och IPMT formlerna i excel för att räkna ut ränte/amorterings kostnad vilket gör att det är lätt att beräkna hur stor del av lånet som är kvar efter x antal månader samt att använda denna information för att "gissa" vilket pris som verkar rimligt vid försäljning vid en viss betalningstakt och tidpunkt.
av KrilleW
Lövet skrev:Det är ju bara att du går in i konfiguratorn och bygger en bil och kollar själv? Står ju tydligt vad det kostar. På privatleasing prutar man sällan så det som står där är i princip vad du kommer få betala. En någorlunda vettigt utrustad (Momentum, Klimatpkt, On call och drag) kostar 6600kr/mån via Volvo Inclusive 36 mån.

Tips om du vill få ner månadskostnaden är att välja så lite lösa tillbehör som möjligt. Dessa räknas nämligen vara värda hälften av restvärdet för bilen och paketen så det blir fort väldigt dyrt.

På hemsidan är det prisuppgift på Care by Volvo man får, vilket är betydligt dyrare än privatleasing från en handlare. Att man sällan prutar på privatleasing är inte heller sant. Vilken månadskostnad du får är exakt lika individuellt som när man köper en bil på avbetalning.
av Lövet
Care by Volvo är absolut dyrare, men prisexemplet är i alla fall räknat på 36 mån och inte 24 mån som är det vanliga i CBV. "Vanlig" privatleasing är utgråat i konfiguratorn för V90 så det verkar inte tillgängligt online.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.