Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
Någon som fått ASL (automatisk fartbegränsare) att fungera?

Bilen förhindrar att man kör fortare än säg 50km/h men tecknet i displayen är hela tiden grå-orange. (Eller grå om man kopplar ur den).

Har aldrig fått den att lysa grön.

En annan sak: Om den skulle fungera kommer bilen att gas om det går för sakta eller kommer den bara bromsa om det går för fort?

Som sagt. Jag får ingen tydlig funktion på ASL. Vad är fel?
Japp.
Du väljer den med pilarna och aktiverar med knapptryckning likt farthållare.
Sedan väljer du hastighet likt farthållare.
Sedan gasar du. När du uppnår hastigheten så går det inte fortare (undantaget kickdown).
Har du aktiverat att den skall läsa trafikskyltarna (mittskärmen) så kommer den bromsa om du kör för snabbt. Ökar hastigheten så gasar den på, förutsatt att du gasar tillräckligt för att komma upp i hastighet.
Du måste alltså gasa men den ser till att du inte råkar överskrida satt hastighet.
rale skrev:OK. Den gasar alltså inte själv?! (Som en adaptiv farthållare).

När ska tecknet lysa grönt i displayen?
Nä, du får gasa och så begränsar den. Jäkligt skönt till exempel i tättbebyggt område med 30 och liknande. Ibland är det så lätt att halka iväg (särskilt i en tyst bil), och har du kameraigenkänningen så när 40 kommer så får du köra i 40 och när det blir 30, om du glömmer sakta in själv, så bromsar bilen åt dig.

Ingen aning faktiskt. Inte tänkt på hur det ser ut. =) Får kolla nästa gång jag skall åka någonstans.

Det jag skulle vilja förändra är att man kan få liknande funktionalitet på farthållaren.
Du ligger i säg 70 och det blir 90. Då frågar bilen "Vill du köra i 90?" och du bekräftar varvid den väljer 90 på farthållaren. Likaså nedåt då du kör i 90 och det blir 70: "Vill du köra i 70?" och då väljer bilen detta. Den delen är bra om den säger till så långt i förväg som den tror sig veta hastigheten.
Användarvisningsbild
av SvenB
rale skrev:OK. Den gasar alltså inte själv?! (Som en adaptiv farthållare).
Då är det ju konstantfarthållaren du skall använda, om du vill att den ska gasa själv.
Volvo 945 STARTAR EJ

Om den fortfarande har gnista, tänder den p&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]