Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har haft bilen (V90 CC) i några månader och drygt tusen mil och inte hört av någon kylfläkt förrän idag.

När jag stängde av bilen gick fläkten (fläktarna) på högvarv flera minuter trots 7 graders utomhustemperatur. Hade inte belastat bilen på något onormalt sätt heller. Tycker mig också ha märkt att bränsleförbrukningen plötsligt blivit märkbart högre. Vad kan detta vara? Början till slutet? :shock:

Henry
Funderade också på regenerering men har inte märkt något sådan förut på denna vagn.

På tidigare volvodieslar jag har haft har jag tydligt märkt av regenereringen just genom momentant högre förbrukning. Dock inga vrålande kylfläktar i dessa fall.

Någon som har märkt detta på VEA-motorerna?
Vet att det beror på körstilen men ungefär hur ofta sker regenereringen?

Får väl avvakta och se vad som händer. Ska på långtur på torsdag och då har jag möjlighet att förbrukningen lite mer.

Henry
Märkte för första gången av regenereringen idag på en CC. Start/stop funkade inte och medelförbrukningen blev 0,68 istället för ca 0,55. Dock gick inga fläktar på. Det har jag inte varit med om på CC någon gång. Men en gång är ingen gång på bilegenheter väl? :wink:
Det där fenomenet med "vrålande" kylfläktar efter avstängning har jag upplevt någon enstaka gång på vår V40. Inträffar slumpmässigt och verkar inte ha något med omgivande temperatur eller hur bilen har använts att göra.
Det har inte hänt många gånger, men som sagt vid några tillfällen. Kan pågå i kanske upp till fem minuter. Vet inte orsaken.

Henry
Har samma fenomen,, 2 mils lugn körning i 12 graders värme och fläktarna går för fullt när jag parkerade. Någon som kan bekräfta om det ska vara så? Låter som man avslutat ett pass på racingbanan.
/Martin V90 D3 AWD -2018
av AndS
Fundering, kan det vara så att den hamnat i något läge utifrån körning och utetemp samt att kylargardinen är stängd där motortempen ökat så mycket att kylarfläkten startat.
av permikael
På våran tidigare v60 MY16 med en VEA D3.a och automat upplevde jag detta vid flera tillfällen.
När jag kom hem från jobbet 5mils motorväg/ landsväg i laglig fart.
Helt oregelbundet men absolut inte ovanligt.
På våran nuvarande XC60 MY16 med VEA D3 tror jag det hänt någon gång.
Våran andrabil en V40 D2 MY16 VEA hände det senast förra veckan tror jag..

Får inte heller riktigt kläm på varför.. sista 4kilometrarna är det 70 sträcka, inbillade mig ett tag att bilen blev varm pgr av låg fart samt låga varvtal och lite varmt ute… men eftersom det hänt på 3/3 VEA bilar vi ägt antar jag det skall vara så.
Användarvisningsbild
av svergie2
Det blir så när man stänger av bilen och den är mitt i processen att bränna partiklar från partikelfiltert. Det blir ju ofantligt höga temperaturer, så om man avbryter mitt i måste bilen kyla av sig. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]