Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kingboborules
Är det någon som behövt fylla på olja mellan service på era dieslar v90 eller XC90?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Vilken motor? Har en xc60 med D4 o den drar ingen olja. Hade innan en Audi A2 o den drog hur mycket som helst. Var tvungen ha en flaska sådan syntetiska, dyr som f-n olja för att fylla på vid var fjärde tankning. Audi - säger det var inom accepterad nivå.

Dock har jag beställt en V90e D3.

Cheers
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Har kört runt tusen mil med min V90 D5 och inte märkt av någon oljeförbrukning.

Apropå oljeförbrukning i allmänhet:
Läste i Vi bilägare att Audi meddelar att det är normalt för deras motorer med en oljeförbrukning på 0,5 liter per 100 mil.
Med ett serviceintervall på 3 000 mil skulle man alltså behöva fylla på upp emot 15 liter olja under dessa mil. Det verkar ju inte rimligt.
Denna oljeförbrukning riskerar väl också att påverka avgasvärdena i negativ riktning.
En sån bil vill jag inte ha... :???:

Henry
av troubleshooter
Nu 1800 mil på D5 och inte heller märkt av oljeförbrukning

BMW hade så sent som 2006 en olje förbrukning på upp till 1 liter/100 mil på sina MC boxermotorer som man ansåg var inom toleransnivån, vad jag vet var det inte många som kom upp i den mängden så att kalla det för normalt kanske blir felaktigt, jag misstänker att oljeförbrukningen för Audi's är ett liknande värde, alltså inom toleransnivån, men knappast kan kallas för normalt.
Användarvisningsbild
av Volvosmurf
Är det någon som sett att det går efter på den digitala oljestickan på skärmen? eller är det så att den visar lägre nivå först då larmet kommer att man ska fylla 1 liter. Har kört 1800 mil och nivån är exakt samma som då jag hämtade ut bilen.
av riha
Jag har kört ca 1800 mil och digitala visaren visar att jag har ca 40% kvar. Eftersom jag aldrig haft en oljemätare i tidigare bilar så vet jag inte hur de dragit olja, men jag har aldrig tidigare behövt fylla på olja mellan service. Spontana är att V90:n verkar dra ner olja med fyrcylindriga motorn jämfört med alla 5 cyl motorer jag tidigare kört.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av GustavB
Hejsan. Innan mitt första servicetillfälle på min XC90 varnade den för låg oljenivå. Min PT skickade i en halvliter och sedan dess har det aldrig inträffat igen. Jag antar att det berodde på att produktion hällt i för lite olja.
av PeterHappy
Hej,
Jag har en v90 d3 awd och bilen ska in på 6000-mil service nästa vecka. Vid ca 2000 mil var det på gränsen till låg nivå så jag fyllde på 0,5l. Inför denna service är det ca 25% kvar. Tycker det är helt ok med ca 0,5l oljeförbrukning på 3000mil.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Blev de 100% efter du slog i 0,5 liter? Annars kan den väl ha dragit mer men du har inte behövt fylla på mer än 0,5 liter för att klara dig mellan service?
av PeterHappy
robinb3rgsten skrev:Blev de 100% efter du slog i 0,5 liter? Annars kan den väl ha dragit mer men du har inte behövt fylla på mer än 0,5 liter för att klara dig mellan service?
Nej oljenivån gick upp ungefär halvvägs. Jag tror det är ca 1liter mellan min och max. Jag fyllde på halva flaskan då jag tyckte det ändå var dax för service i närtid.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]