Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
Tja!

Ska plocka upp min V90 t8 nu i veckan efter 9 månaders väntan (som att vänta på barn - bara roligare!). Undrar bara om ni som har haft bilar en stund kan ge lite input till hur ni använder Volvo On Call appen. Alltså, vad använder ni den till och gör ni det ofta osv. Vet lixom inte riktigt hur användbart jag tycker det verkar :)
Användarvisningsbild
av skyrazer
Första gången med VOC här... Ännu så länge har jag mest nyttjat den för att skrämma kollegorna när de går förbi bilen med tutan :D
Har även låst bilen ett par gånger när den påmint mig, också mest för skoj skull.
KOMMER dock nyttja den väldigt mycket i vinter då det inte blir bättre än att komma ut i en varm bil, något som är enklare nu då min arbetsdag kan sluta lite olika varpå timer inte alltid är optimalt. Även körjournalen är jäkligt bra!
av permikael
Jag som gillar statistik tycker det är kul med körjournaler, vad drog bilen till och från jobbet idag? Hur mycket påverkar egentligen en kö? Osv.
Sen gillar jag att snabbt kunna se hur mycket bränsle som finns kvar i bilen, samt självklart om den är låst osv.
Min fru uppskattar att snabbt kunna se att jag har kommit fram till jobbet som vanligt (så det inte varit någon olycka eller liknande).

Värmaren på vintern är ju så klart perfa.
Om man dessutom ställer in att ratten och stolen skall värmas när man startar bilen kan man köra Engine remote start en liten stund innan man skall hoppa in i bilen, då har man både varm kupé, stol och ratt!

Dessvärre har inte min nya bil ploppat igång, och jag märker verkligen hur ofta jag kollar i appen, speciellt nu när jag vill jämföra förbrukningen på vår tidigare v60 och vår nya xc60. :roll:
av Xanthopteryx
* Starta värmaren i kallt/fläkta ur en varm dag
* Starta motorn om det är varmt (mycket värmekänslig dotter)
* Körjournal
* Hitta bilen - har nyttjats av frugan när jag parkerat den på ett ställe samt när vi var på IKEA... (fasligt vad man hinner glömma på ett par förvaringslådor och en mjukglass)
* Låsa och låsa upp när jag skall hämta något och inte orkat ta nyckeln (som förvaras i en faradays bur för att minimera stöldrisken hemmavid).
av Mwi
Innan man hade det så verkar det väldigt användbart/nödvändigt, när man har det. Tja smidigt att starta värmaren om man glömt det, men jag kommer helt klart att beställa det igen men det är ju ingen aha upplevelse.
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså med en T8 har du ju väsentliga funktioner för bilen i VOC.
Dels kan du hålla håll på din laddning (och få notiser om den avbrutits), dels kan du få påminnelser om att ladda om du är på ställen du "sparat" som laddplatser.

Glömmer jag t.ex att sätta in sladden när jag kommer hem av nån anledning säger mobilen till mig efter typ 30min.

Man kan också ställa in tider för när man ska och inte ska ladda på sina sparade laddplatser. Jag laddar inte mellan ca 17-18:45 då det oftast är tiden då vi använder mest el i huset.

Jag vill aldrig mer ha en bil som inte har en liknande app. Det är märkligt nog en avgörande detalj. Jag har kollat på en Hyundai Ioniq men att den inte har en app (I Europa. Asienversionen har!) gör att jag känner att det inte skulle funka.
Användarvisningsbild
av jcartel
På vintern givetvis starta värmaren och ställa in timer för den. Även vädra ur på sommaren.
Använder körjournalen en hel del eftersom jag kör både privat och i tjänsten med min egen bil.
Och slarvig som jag är tycker så är det väldigt användbart för mig att få notiser när jag glömt låsa, och då kunna låsa direkt från appen :)

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]