Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter och bygger lite olika modeller och upptäcker att V90, V90CC och XC90 T6 plötsligt fått sänkt effekt till 313 HK mot tidigare 320 HK.

Däremot har S90 T6 fortfarande 320 HK.

Någon som vet anledningen? Miljöändringar?
Verkar gälla T5 också.
Bensinpartikelfilter talas det väl om inför nya WLTP certet
Krollspell skrev:Sitter och bygger lite olika modeller och upptäcker att V90, V90CC och XC90 T6 plötsligt fått sänkt effekt till 313 HK mot tidigare 320 HK.

Ja, det verkar så. Jag beställde en V90 CC T5 AWD den 8/9 och den har olika motorer i affärsförslaget (B4204T23, 254hk/187kW) och i orderbekräftelsen (B4204T26, 250hk/183kW), vilket jag naturligtvis högg direkt på (man får inte sälja en sak och leverera en annan). Förklaringen jag fick av Bilia var:
Volvo går redan nu ut och byter ut sina specifikationer på motorer för att uppfylla senaste Miljöregler. Det är ingen skillnad på bil samt drivlina , dock kommer Din bil vara godkänd i nuvarande Co 2 klassning och den nya WLPH körcykeln. ( införs 2018 ) Den nya typningen ger kunderna en mer korrekt bränsleförbrukning och utsläppsnivå eftersom den är mer verklighetsanpassad mot De tidigare testerna som görs i laboratorium med 25-30grader och ingen motvind mm i 30 min. Nya körcykeln för godkännande är mer korrekt eftersom den görs på vanlig väg / stadskörning med ca 12 graders ute temp och 45 min. körning.
Volvo skrev: Det är ingen skillnad på bil samt drivlina
Så det är alltså exakt samma effekt på motorn som innan men nu är man mera ärlig vad gäller hk alltså och anger färre glädjesiffror.
VolvoB20 skrev:
Volvo skrev: Det är ingen skillnad på bil samt drivlina
Så det är alltså exakt samma effekt på motorn som innan men nu är man mera ärlig vad gäller hk alltså och anger färre glädjesiffror.
Nja, förbrukningen ska visa mer rätt om jag förstår det hela, hk minskar pga ett nytt partikelfilter :shock: ?:-/ ....eller ?:-/
razorfish skrev:
Krollspell skrev:Sitter och bygger lite olika modeller och upptäcker att V90, V90CC och XC90 T6 plötsligt fått sänkt effekt till 313 HK mot tidigare 320 HK.

Ja, det verkar så. Jag beställde en V90 CC T5 AWD den 8/9 och den har olika motorer i affärsförslaget (B4204T23, 254hk/187kW) och i orderbekräftelsen (B4204T26, 250hk/183kW), vilket jag naturligtvis högg direkt på (man får inte sälja en sak och leverera en annan). Förklaringen jag fick av Bilia var:
Dom måste ju leverera samma motor som du fått offert och betalat för. Annars kunde dom ju sätta i en T4:a eller något annat.
Det är inte OK att dom byter motor. Kräv kompensation.
dfa skrev:Dom måste ju leverera samma motor som du fått offert och betalat för. Annars kunde dom ju sätta i en T4:a eller något annat.
Helt enig. Som jag skrev så får man inte sälja en sak och sedan leverera en annan. Det är bedrägeri. Här ändrade Volvo specen på sin T5-motor efter det att jag beställt bilen hos Bilia. Jag kan ju å ena sidan tycka att det är bra att man som konsument nu förhoppningsvis får lite ärligare upplysning om vad bilen har för verklig förbrukning (jag har kört en XC70 MY2013 sedan 2012 och den har av Volvo angiven förbrukning på 0,68l/mil men drar i själva verket 0,77l/mil - jag för rätt noga körjournal). Å andra sidan känns det lite snopet att få en bil med lägre effekt än vad säljaren sålde. Detta fattar dock Bilia också och har öppnat upp för ett Polestar-trim som skulle sätta effekten norr om vad jag beställt och betalat för men detta trim finns ännu inte att få till den nya motorn. Så vi får se.
razorfish skrev:
dfa skrev:Dom måste ju leverera samma motor som du fått offert och betalat för. Annars kunde dom ju sätta i en T4:a eller något annat.
Helt enig. Som jag skrev så får man inte sälja en sak och sedan leverera en annan. Det är bedrägeri. Här ändrade Volvo specen på sin T5-motor efter det att jag beställt bilen hos Bilia. Jag kan ju å ena sidan tycka att det är bra att man som konsument nu förhoppningsvis får lite ärligare upplysning om vad bilen har för verklig förbrukning (jag har kört en XC70 MY2013 sedan 2012 och den har av Volvo angiven förbrukning på 0,68l/mil men drar i själva verket 0,77l/mil - jag för rätt noga körjournal). Å andra sidan känns det lite snopet att få en bil med lägre effekt än vad säljaren sålde. Detta fattar dock Bilia också och har öppnat upp för ett Polestar-trim som skulle sätta effekten norr om vad jag beställt och betalat för men detta trim finns ännu inte att få till den nya motorn. Så vi får se.
Bedrägeri är det inte för det kräver uppsåt.
Däremot ska man såklart få vad man har beställt och betalat.
Per
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]