Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Ska nu i veckan beställa en V90CC Pro med Teknik Pro och lite annat gott.

Jag sitter och funderar om det aktiva chassit är värt? Varenda handlare jag har varit till har bara fullutrustade bilar med det chassit, ingen vanlig. Så jag kan inte känna hur stor skillnad det är. Har haft adaptiva chassin i mina två senaste bilar (Golf GTI och Golf R) - Mest för att de är lite för hårda i vanliga fall, men helt okej i comfort läget.

Så - Är det någon som testat båda, och är det värt pengarna?
douglinds skrev:Hallå!

Jag sitter och funderar om det aktiva chassit är värt? Varenda handlare jag har varit till har bara fullutrustade bilar med det chassit, ingen vanlig. Så jag kan inte känna hur stor skillnad det är. Har haft adaptiva chassin i mina två senaste bilar (Golf GTI och Golf R) - Mest för att de är lite för hårda i vanliga fall, men helt okej i comfort läget.

Jodå, testade alla lägen men kom på mig själv att välja det hårdaste läget då det mjukare var för mjukt men tyckte det var lite för hårt men bättre än det mjuka. Testade sedan utan luftfjädring och tyckte att det var perfekt och varför då slänga ut kosing när jag ändå kommer att köra med ett läge. Hade 4c i en gammal bil och samma sak där, körde med sportläget hela tiden. Testa standardchassit, känns det bra, spara dina pengar.
Robbi skrev:
douglinds skrev:Hallå!

Jodå, testade alla lägen men kom på mig själv att välja det hårdaste läget då det mjukare var för mjukt men tyckte det var lite för hårt men bättre än det mjuka. Testade sedan utan luftfjädring och tyckte att det var perfekt och varför då slänga ut kosing när jag ändå kommer att köra med ett läge. Hade 4c i en gammal bil och samma sak där, körde med sportläget hela tiden. Testa standardchassit, känns det bra, spara dina pengar.

Tack för input!

Ska in till handlaren nu i veckan igen och se om nån av säljarnas förmånsbilar har det vanliga chassit, och se om jag får testa en sån, och ta beslutet sen.
Jo lägg till den nya 4c har också nivåreglering, det har inte den gamla. Ska det vara nivåreg så kan det motiveras. Säljaren vars provbil jag körde älskade individuell med sport fjärdring o comfort växling, speciellt på tyska autobahn

Cheers
Jag hade 4C på XC60 och har aktiv fjädring på V90 CCn, som det skrivits tidgare är
det lite olika setup på XC60 och V90, i mina ögon upplever jag det så här med V90 CC

Drivemode Comfort = Någonstans mellan Komfort och Sport på XC60 4C
Drivemode Dynamic = Någonstans mellan Sport och Advanced på gXC60 4C

Så nog upplever jag att det är en skillnad men kanske inte lika mycket som
ytterligheterna mellan komfort och advanced på XC60, låg i sportläge 90%
av körningen på XC60n
Senast redigerad av 1 troubleshooter, redigerad totalt 0 gånger.
Ok Jag håller med dig. I nuvarande xc60, är knapparna bra placerade för att växla mellan lägen. Jag brukar dutta in adv inför rondell mötet. Jag kanske är tokig men skoj är det för att minska krängningarna. I V90 är det inte lika åtkomlig för snabba byten. Jag har manuellåda så fingrarna har jag ändå i närheten av knapparna.

Cheers
Får tacka alla för input. Anledning till att det känns så olika mellan modellerna är nog för att det är det. Gamla XC60 har ju "vanlig" fjädring, dvs en dämpare och en fjäder. Nya XC60 med 4C chassit är ju full luftfjädring. V90CC är Vanlig fjädring fram, och i bak är det bladfjäder+luft. Så det är nog svårt att jämföra modell till modell, men ska se om jag kan ordna en provkörning av en utan det och då ta beslut.
Innan jag bestämde mig, körde jag först en V90 20 tum, utan fjädring.
Usch tänkte att de inte skulle bli någon ny Volvo.

Sen körde jag en V90 CC med luftfjädring och då blev det köp. :wink:
Fatsug skrev:Innan jag bestämde mig, körde jag först en V90 20 tum, utan fjädring.
Usch tänkte att de inte skulle bli någon ny Volvo.

Sen körde jag en V90 CC med luftfjädring och då blev det köp. :wink:
Ja du ser! Jag kliver till och med ned på 19 tummarna för komfortens skull, sen luftfjädring på det tror jag kan bli trevligt...
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]