Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid ett flertal tillfällen, vid allmänna laddstationer, har bilen (v90 T8) meddelat "Laddningen pausad" via Volvo On Call, (VOC).
Fast det står "pausad" tror jag inte den ens börjat ladda än. Det går inte att starta den via VOC - fast det står "starta laddning".

Så varför står det ibland "Laddningen pausad"? Hittar ingen info i manual.

Det är denna kabel som jag använt då (fast spiralvarianten):

https://evconnect.se/products/typ-2-til ... s-230v-16a

Ibland fungerar det utan problem. Vid ett tillfälle har jag fått igång laddningen genom att koppla ur och i kabeln igen.
OK! Hittar dock ingen laddningstimer i bilen. Sitter den på stolpen?

Har dock lyckats få det funka nu på följande sätt vid flera tillfällen:

1 Kontakt i bil.
2 Kontakt i stolpe.
3 Väntar på att stolpe visar att allt är OK=blinkar blått.
4 Låser bilen - och den började ladda.
Min VOC säger laddning pausad när jag valt laddtid för en laddplats och alltså är utanför den. (Jag laddar inte hemma mellan 17:30 och 18:45. Då lagas det oftast mat och jag drog ett par huvudsäkringar i vintras när det var som kallast. (Jag laddar via CEE-kabel i 16A i blå enfas CEE-uttag istället för 13A med medfäöljande kabel. (Ca 23% snabbare)
joel80 skrev:Min VOC säger laddning pausad när jag valt laddtid för en laddplats och alltså är utanför den. (Jag laddar inte hemma mellan 17:30 och 18:45. Då lagas det oftast mat och jag drog ett par huvudsäkringar i vintras när det var som kallast. (Jag laddar via CEE-kabel i 16A i blå enfas CEE-uttag istället för 13A med medfäöljande kabel. (Ca 23% snabbare)
Effektvakt är ett hett tips om man har problem med att säkringar ibland går i vissa situationer.
Den mäter ingående faser och vid ett givet tröskelvärde så bryts den utrustning som är inkopplad på effektvakten. När ingående faser har gått ner under gränsvärdet en given tid så aktiveras ansluten utrustning igen.
Vi hade tidigare problem vid sommarstugan t.ex. när man kom på påsken och allt var kallt och behövde värmas på med element eller vid toppar om det var kallt och element och spis gick t.ex. så kunde det smälla om även varmvattenberedaren gick.
Så effektvakten kopplades helt enkelt in på beredaren så när effekten överstegs så slog den av strömmen till beredaren. När så spisen var klar eller elementen gick ner på halvfart och legat så i 20 minuter ungefär så hoppade beredaren igång igen.
Efter det hade vi aldrig problem med att huvudsäkringarna gick (förutom när jag svetsade en gång med tjockaste elektrod svetsen klarade och en spis med ugn och plattor var på... ehrm... då fick jag ha grytvante för att kunna ta loss säkringen =) )
Har inga problem med det efter att jag bara skippade att ladda under den tiden. Det hände inte så ofta, endast när det var riktigt kallt så att värmen i huset var högförbruknare och man samtidigt lagade mat med lite mer förbrukare.. typ om ugnen var igång och man hade ett par plattor och då slog igång vattenkokaren/brödrosten eller nått. :)

Men absolut, effektvakt skulle funkat också. Det finns vissa laddare som ska ha det inbyggt tror jag... alltså om man köper och installerar en "riktig" laddare.

Finns i allafall laddare som pratar med varandra och fördelar strömmen.. Alltså om man har två elbilar och laddar båda samtidigt, så sköter laddarna så att inte mer än tillgänglig ström matas i varje bil.

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]